Összeomlott az USA autópiaca

Októberben 25 évvel ezelőtti szintjére esett vissza az USA autópiaca.
NAPI Online, 2008. november 4. kedd, 10:00
Fotó:

Hiába csökkentek jelentősen az üzemanyagárak az USA-ban az elmúlt hetekben, a vásárlók nem tértek vissza az autószalonokba. A kereskedők az 1980-as évek eleje óta nem tapasztaltak olyan halvány keresletet, mint a szeptember közepe és október közepe közt eltelt négy hétben. Csak abban reménykednek, hogy ez volt a visszaesés alja. Az Autodata piackutató cég adatai szerint az annualizált autóeladások októberben 10,6 millió darabra csökkentek az egy évvel korábbi 16 millióról és a szeptemberi 12,5 millióról. Ez volt a leggyengébb hónap 1983 februárja óta.

A General Motors (GM) eladásai 45 százalékkal csökkentek az USA-ban az elmúlt hónapban 2007 októberéhez képest, sőt, még szeptemberhez képest is zsugorodtak. A cégvezetés azzal próbálja szépíteni a dolgot, hogy az összehasonlítás alapjául szolgáló tavaly októberi értékesítés igen jól alakult. A GM 1970 decembere óta nem tett közzé ilyen gyenge adatot, ám akkor egy sztrájk miatt összedőlt a vállalat termelése.

A második legnagyobb amerikai gyártó, a Ford 30 százalékos visszaesésről számolt be az egy évvel korábbihoz képest. Ebben benne vannak a Volvo cseppet sem dicsőséges számai is. Ez kicsit jobb, mint az Edmunds.com autósportál 35 százalékos előrejelzése. A Ford eladásai ezzel immáron a 11. egymást követő hónapban esnek. Ugyanakkor a cég történetében 1982 óta a legrosszabb hónapnak számító szeptemberhez képest kissé emelkedtek az eladások. A Chrysler, a detroiti hármas 3. tagjának eladásai 35 százalékkal csökkentek.

A Toyota Motor Corp., a GM után a legtöbb autót értékesítő autógyártó az USA-ban 23 százalékos visszaesést szenvedett el. A japán vállalat eladásai az elmúlt 11 hónapból 10-ben estek. A Honda és a Nissan 25, illetve 33 százalékos csökkenést volt kénytelen elkönyvelni. Mind a három japán vállalat rosszabbul teljesített az előrejelzésnél.

Az Autodata autótípusok szerinti összesítéséből kiderül, hogy a hobbi-terepjárók és kisteherautók piaca 39 százalékkal esett össze, miközben a személyautóké 24 százalékkal zsugorodott. Csak néhány típus tudott növekedést felmutatni egy évvel ezelőtti teljesítményéhez képest.

HOZZÁSZÓLÁSOK