A világ legnagyobb konténterszállítóját, a Maersk Line-t és egy kisebb olaj- és gáztermelő részleget egyesítő dán vállalatcsoport tavalyi egész éves nettó nyeresége 43 százalékkal 15,2 milliárd dán koronára (2,75 milliárd dollár) zuhant; a teljes árbevétel 2,3 százalékkal 323 milliárd dán koronára emelkedett. A Maersk Line ráadásul önmagában jókora, 521 millió dolláros veszteséget termelt; eközben az energiatermelő részleg a magas olajáraknak köszönhetően nagyobb részt hasított ki az árbevételből (igaz, utóbbi részleg termelése viszont visszaesett).

A Maersk Line rendelkezik a világ konténerszállítási kapacitásának 16 százalékával, ezért gyakran a világkereskedelem egyik barométereként tekintenek teljesítményére. A teherhajózásra azonban meglehetősen sanyarú idők járnak: február elején 25 éves mélypontra zuhant a nyersanyagszállítás árindexe, a Baltic Dry Index, a válság előtt elszállt szállítási díjak ugyanis arra késztették a hajózási társaságokat, hogy erőteljes flottafejlesztésekbe fogjanak. A négy-öt éve rendelt hajók azonban csak mostanra készültek el, ezért a kapacitás jóval gyorsabban bővült, mint a világkereskedelem volumene.

A Maersk teherszállítási rátája tavaly 8 százalékkal csökkent a 2010-es szinthez képest - a legfontosabb, Ázsia és Európa közötti utakon ennél is nagyobb volt az esés -, és kevés jót vetít előre, hogy a vállalat szerint legfeljebb 4-6 százalékkal nő a konténerszállítási kereslet, miközben a kapacitás jóval nagyobb mértékben bővül. A cég vezetése ezért meglehetősen borúlátó az idei évvel kapcsolatban is, a Maersk Line-tól ismét veszteség, a teljes cégcsoporttól pedig az ideinél is gyengébb nyereséget várnak.