Szlovákia erősen függ az autóipartól: ez az ágazat adja az ipari termelés felét, az ország kivitelének pedig csaknem a 47 százalékát. Eközben az autógyártók közvetlenül 177 ezer, közvetve 275 ezer embernek adnak munkát. Lubomír Korsnák, az UniCredit Bank elemzője szerint az elmúlt időszakban a nagy hitelminősítők is folyamatosan figyelmeztettek arra, hogy a szlovák ipar szerkezete túlzottan egyoldalú - idézte az elemzőt a pozsonyi Új Szó.

A lassuló gazdasági növekedés miatt az autógyártók eleve nehezebb helyzetbe kerültek, amit csak tetéznek a kormány által az elmúlt időszakban hozott szociális intézkedések - a minimálbér folyamatos emelése, a bérpótlékok növelése stb. Ezért látványosan megugrottak a cégek bérköltségei, ami jelentősen rontja a versenyképességüket.

QP | Quality Placement

Szlovákiában a munkáltatóknak 100 eurónyi bruttó bér mellett 37 eurós közvetett költséggel kell számolniuk, ami jóval az uniós átlag felett van - áll a bécsi Ipartudományi Intézet (IWI) jelentésében. A munkáltató tb-kiadása a bérköltség 23,5 százaléka. Lengyelországban és Magyarországon ez 4-9 százalékponttal alacsonyabb. Az osztrák elemzés szerint különösen aggasztó, hogy míg a szlovákiai munkatermelékenység a 2010 óta eltelt időszakban alig 29 százalékkal javult, addig a bérköltségek a vizsgált időszakban több mint 44 százalékkal emelkedtek.