A válság alatti állapothoz képest most már kedvezőbb képet mutat a magyar hitelkártyapiacon a visszafizetési morál − véli a Napi Gazdaságnak név nélkül nyilatkozó Erste banki szakértő, és a Citibanknál is azt erősítették meg lapunknak, hogy már tavaly is jobb volt a visszafizetési arány a hitelkártyák tekintetében. Az OTP Banktól pedig azt a választ kaptuk, hogy a hitelkártya-portfóliók minősége nagyban függ az egyes bankok korábbi időszakban folytatott hitelezési politikájától. A konzervatív hitelezési politikát folytató szereplők esetében a portfólió minősége azonban szerintük is jó.

A hitelek iránti kereslet ugyanakkor egyértelműen érintette a hitelkártyapiacot is, mert a hitelfelvételi hajlandóság csökkent, valamint az ügyfelek meglévő hiteleiket is próbálták racionalizálni. Az OTP szakértői úgy látják, hogy a hitelkártyapiac − kártyaszám alapján − az elmúlt időszakban kismértékben tovább csökkent, azonban a kártyabirtokosok aktivitása és a forgalma ezt ellensúlyozta. Az Erste szakértője pedig arra számít, hogy a hitelkártyák iránti igény fokozatosan feléled, és előtérbe kerülnek a racionális érvek. Ezért gondolja azt, hogy a visszatérítést vagy pontgyűjtést (addicionális előnyöket) biztosító hitelkártyák lesznek népszerűek. Az ügyfelek meggondolják, hogy mire költenek, és azokat a hitelkártyákat részesítik előnyben, amelyek visszatérítést adnak költéseik után. Az Erste Banknak is vannak természetesen ilyen kártyái, az Erste Joker Hitelkártya esetében például az ügyfél nyolc megadott üzletkategória (például divat, utazás, benzinkút) közül kiválaszthatja, hogy melyik háromban szeretne 4 százalékos kiemelt visszatérítést kapni. A többi vásárlása után pedig 1 százalékot térít vissza a bank. Ezáltal saját vásárlási szokásaira szabhatja a visszatérítési programot. A Wizz Air Hitelkártya pedig azoknak előnyös, akik repülővel szeretnének utazni, mert a vásárlásaik után kapott pontokból repülőjegyet vásárolhatnak, sőt a foglalás összegének egy része is fizethető pontokból, ha csak kevesebb gyűlt össze. Ezen kívül ingyenesen biztosítja számukra a Wizz Air a Wizz Discount Clubot, és ezáltal olcsóbban vásárolhatnak repülőjegyet. Az Erste SuperShop Hitelkártya pedig azoknak nyújt kézzelfogható előnyöket, akik gyakran vásárolnak a SuperShop partnerek üzleteiben, például a SPAR-ban és az OMV-nél. Az Erste e kártyák mellett nem tervez új terméket bevezetni, hanem a meglévőket szeretné népszerűsíteni − mondták el lapunk kérdésére a banknál.


A Citibanknál a pénzügyi válságot követő piaci trendként a lakossági ügyfélszegmensben azt tapasztalták, hogy a vállalatok magatartását követve a családok is az eladósodottságuk, a hiteleik csökkentésére törekszenek. Ezért a bank még nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy olyan ügyfeleknek kínálja a hitelkártyákat, akik valóban ki tudják használni e fizetőeszközök előnyeit. A cél tehát nem az, hogy minél több plasztikot adjanak ki, ami aztán az ügyfél pénztárcájában vagy egy fiókban lapul, hanem úgy növelni a hitelkártya-birtokos ügyfelek számát, hogy közben az ésszerű kártyahasználatot egy erős vásárlói programmal, valamint számos, változatos promócióval ösztönözve aktív hitelkártya-portfóliót építsenek. Ezt a törekvést jól mutatja, hogy a piacon az összes hitelkártyaköltések 29 százalékát kitevő hitelkártya-egyenlegeket tekintve 21 százalékos részesedést birtokol a Citibank 225 ezer forgalomban lévő plasztikkal. A piaci és az ügyfélmegtartási trendet illetően a tavalyihoz hasonlóra számítanak az idén is, ennek megfelelően folytatják az aktív kártyahasználat ösztönzését, illetve azoknak az ügyfeleknek a megcélzását, akik a legnagyobb mértékben ki tudják használni a hitelkártya előnyeit. A cég slágerterméke e tekintetben a Citi Life multipartner hitelkártya, amelyhez kapcsolódva idén további új partnereket vonnak be a programba, és Magyarországon még nem látott promóciót terveznek. A Citibanknál 1998-ban a magyar piacra elsőként bevezetett hitelkártya után folyamatosan jelentkeztek új termékekkel és funkciókkal, több egyedülálló szolgáltatást is párosítottak a hitelkártyáikhoz, mint például a Könnyített Törlesztés, a Tele-Kölcsön és a Tele-Kölcsön Plusz. Emellett is mindig vannak új és új terméktervek, azonban ezekről csak a bevezetést követően ad részletes információt a bank − hívták fel a figyelmet. Általánosságban azonban annyit elárultak, hogy a piaci kínálat tükrében egyre több ügyfél keresi azokat a termékeket, amelyek egy kártyaként ötvözik a legtöbbet és legszélesebb palettát nyújtó hűségprogramokat, és olyan pluszszolgáltatásokkal párosulnak, mint például a csoportos beszedési megbízás teljesítése vagy a részletfizetési lehetőség kedvezőbb kamatokkal.

Érdekes újítással lépett piacra az MKB Bank is a napokban. A speciális hitelkártya a rendszeres adakozást segíti elő. Az új plasztik lényege, hogy a plasztiklap birtokosai felajánlják a kártyás vásárlásaik után járó 1 százalékos pénzvisszatérítést az általuk megjelölt civil szervezeteknek. Utóbbiakból már közel húsz csatlakozott az MKB Jótét Programhoz. A személyi jövedelemadó bevallási határidejének közeledtével mind gyakrabban találkozni a "Támogassa adója 1%-ával..." kezdetű felhívásokkal. Ezek hatására nem meglepő, hogy az adózók több mint 90 százaléka tud a civil 1 százalék lehetőségéről − miközben a legutóbbi lezárt adóévben, 2011-ben az érintettek 57,3 százaléka élt csupán ezzel a lehetőséggel. Hasonló arány mutatkozott az MKB Bank saját ügyfélkörében végzett felmérésében is: e szerint a megkérdezettek 58,3 százaléka támogat jelenleg vagy támogatott az elmúlt két évben egy vagy több társadalmi célt, konkrét intézményt, alapítványt. Az alacsony adakozási hajlandóság okait kereső elemzések rendre azonos következtetésre jutnak: az emberek többsége erősen tart attól, hogy nem kerül jó helyre a pénze.