Gyorsan erősödnek a kedvezményközvetítők

A bónuszokat, kuponokat értékesítő cégek közötti küzdelem a vásárlókért nem csökken 2012-ben sem. Az erőteljes verseny érthető − minden mért adat arról tanúskodik, hogy ez a piac ugyanolyan dinamikával növekszik, ahogy az az előző évben is tapasztalható volt.
Hőnyi Gyula, 2012. július 9. hétfő, 14:17
Fotó: Napi.hu

Online bónuszos, kuponos vásárlóból egyre több van, az ajánlatok száma növekszik, ami mutatja, hogy egyre több kereskedő is kipróbálja, alkalmazza az értékesítés ezen formáját. (Kérdés, valóban megértik-e a kereskedők, hogy ez elsősorban marketingeszköz − a szerk.) A GKIeNET és a Budapesti Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének közös kutatása alapján 2012 első öt hónapjában a Bónusz Brigád a piacvezető. A híradásokban szinte naponta jelennek meg cikkek, nyilatkozatok az online kedvezmények értékesítéséről. Az érdeklődés érthető, lévén 2011 folyamán szinte a semmiből nőtt ki a múlt évben összesen 4,2 milliárd forintos forgalmat lebonyolító piac, és az összes vészjósló híresztelés ellenére a legkevésbé sem látszik, hogy a fejlődés dinamikája megtörne.

Chris Anderson már 2008-ban leírta a long tail − hosszú farok − jelenséget, amely az online bónuszos/kuponos cégek körében is megfigyelhető. A jelenleg megfigyelt húsz cég közül a legtöbb mért adat vonatkozásában egyértelműen látható, hogy az élboly teljesítménye kiemelkedő a többiekhez képest. Ajánlatszámot tekintve az első három értékesítő a piac egyharmadát, míg a forgalom 70 százalékát adja.

Mindez nem jelenti azt, hogy a kisebb árbevételt elérő cégek a "nagyokhoz" képest ügyetlenebbek, de elsősorban a piacra legkorábban belépő három szereplőnek sikerült ismert márkává válnia, amelynek megléte elengedhetetlen a kereskedő partnerek bevonásához. A Bónusz Brigád vezetői korábbi tájékoztatóikon hangsúlyozták: ez egy bizalmi helyzet. (Vagyis nem csak a piacra való elsőkénti érkezés a fontos a márkaépítésben.) A fogyasztó és a kereskedő, vagy szolgáltató bizalmat szavaz, amivel tudni kell bánni. Megfelelő platformokat és biztosítékokat kell a rendszerben elhelyezni, hogy hiba esetén a fogyasztó, vagy a szolgáltatását, termékét felajánló kereskedő ne forduljon el a kedvezményt közvetítő vállalkozástól.

A piac "középmezőnyében" már sokkal inkább megfigyelhetők a specializáció jelei, vagyis az egyes szegmensekre, speciális célközönségre szakosodás. Ilyen oldal például a kismamák igényeit lefedő Babakassza.hu, az utazni vágyók igényeit a NeMaradjLe.hu elégíti ki, ám ide sorolható a Citybrands.hu is, mivel csak néhány szolgáltatási típust kínál egy jól behatárolható fogyasztói szegmensnek.

A legnagyobb értékesítők egyenként havi szinten is már több száz millió forintos forgalmat képesek lebonyolítani. Az amerikai Groupon és LivingSocial oldalak sikerét Magyarországon megvalósító cégek az év első öt hónapjában megközelítőleg 5000 ajánlattal rukkoltak elő és félmillió bónuszt/kupont értékesítettek együttesen több mint 2,5 milliárd forint értékben. Mindez azt is jelenti, hogy ha a kínált szolgáltatások és termékek eredeti árát vesszük alapul, akkor a valódi érték 6,9 milliárd forint lenne, vagyis a fogyasztók zsebében 4,4 milliárd forint maradt megtakarításként. Az év első 5 hónapja alatt elért nagyságrend arra enged következtetni, hogy az idei évben jó eséllyel meg fog duplázódni a piac a 2011-es 4,5 milliárdos forgalom után, és a legkevésbé sem látszódnak olyan jelek, melyek a kifulladást, a növekedés dinamikájának csökkenését mutatnák. A nagy kedvezményekkel elérhető szolgáltatások és termékek továbbra is vonzóak a magyar fogyasztók számára.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK