A Kieselbach Galéria holnap tartja téli árverését, a 207 tételben több jelentős festmény is van, jellemzően 10−26 millió forint közti becsértékekkel. Sok nagy művésztől találunk jó képet, a becsértékek mégis magasnak tűnnek a jelen helyzetben − de erre majd a licitálás ad választ.  A legmagasabb becsértéket (30−50 millió forint) Dénes Valéria csendéleténél határozták meg: tőle nagyon kevés mű ismert, bár a férjével, Galimberti Sándorral közös kiállításán 1914-ben 77 festményt mutatott be − mára 12 maradt fent. A Matisse hatását mutató Cserepes csendéletet Dénes 1910 körül festette Párizsban, kikiáltási ára 22 millió forint.

Aba-Novák harmincas évekbeli olasz kikötőképe Adriai halászváros (Porto dell'Adriatico) címen indul − ebből a témából sokat festett, az viszont különlegessé teszi a dekoratív képet, hogy egy jelentős olasz gyűjteményből került vissza Magyarországra. Kikiáltási ára 12 millió, becsértéke 18−26 millió forint. Czóbel Lány kalitkával című 1922-es festménye is értékes provenienciával bír: a neves műgyűjtő, William R. Valentiner valószínűleg személyesen vásárolta meg a festőtől ezt a berlini emigrációban festett képet (becsértéke 14−26 millió, kezdő ára 10 millió forint). Paál László Havas barbizoni utca című festménye 140 évig lappangott, külön érdekessége, hogy téli tájat ábrázol, ami Paálnál ritkaság (becsértéke 14−24 millió, induló ára 8 és fél millió forint).

Bár az Abigail Galéria, illetve a Kieselbach Galéria gyűjtőköre, profilja nem esik teljesen egybe, de azért nagy a közös halmaz, így a gyűjtőknek érdemes alaposan átnézniük mindkét kínálatot − dönteniük kell, hová mennek el személyesen, hiszen a két ház pontosan ugyanakkor tartja aukcióját. Vételi ajánlattal, megbízott licitálóval ugyan megoldható, hogy mindkét helyen vásároljon valaki, de az amúgy is szűkülő piacon nem biztos, hogy szerencsés ez a helyzet. Nyilván nem véletlenül alakult úgy a magyar aukciós hagyomány az elmúlt két évtizedben, hogy a téli árveréseket a karácsony előtti két hétre zsúfolják össze, de érdemes lenne átgondolni, valóban ez-e a helyes modell még manapság is.

Batthyány Gyula Rosita Serrano-portréja 2010-ben már megfordult a ház eladásos tárlatán (Napi Gazdaság, 2010. december 13.). A harmincas évek Berlinjének énekesnőjéről festett kép a hagyatékából került vissza Budapestre, most 16−26 milliós becsérték mellett 10 millió forintról indul. Ugyanekkora kezdőárat kapott Tihanyi Lajos Csendélet teniszütővel című képe, 15−25 milliós becsértékkel. Ferenczy Károly Festő szabadban című vászna 6 millióról indul, 10−20 milliós becsértékkel, a Jánossy házaspárt ábrázoló kettős portréja pedig 10−16 milliós becsérték mellett 8,5 millióról kezd. Egry József Balatoni ősze egykor az Englander-gyűjteményt gazdagította (12−19 millió, kezdő ára 8 millió). Berény Róbert Taormina (Teraszon) pasztellje egy 1913-as, csaknem féléves délolasz tartózkodás emléke (9−15 millió, kezdő ára 6,5 millió). Bernáth Aurél 1963-as Angol tengerpartja 10−15 milliós becsérték mellé 8,5 milliós kikiáltást kapott: a  Kalós Pál gyűjteményéből való kép is bizonyítja, hogy Bernáth kései munkáinak színvonala nem marad el a háború előttiekétől.

Kép: Kapott_NEM_jelenik_meg_FE-n