Körvonalazódik a kortárs magyar galériák második félévi programja, miután már szinte minden nemzetközi vásárról visszajeleztek, kinek a jelentkezését fogadták el. Az alaphelyzet változatlan: menni kell − ám a Visitors programban kinyílt kapuk nem minden esetben maradtak nyitva. A magyar galériák külföldi vásárra jutását segítő program a válság első hullámának idején futott, amikor több nyugati galéria visszafogta a költségvetését, kihagytak vásárokat, ezekre a helyekre befértek a magyarok. Ám amint elindult felfelé a piac, a standokra újra bejelentkeztek a nagy múltú galériák, ráadásul az is kiderült, hogy a magyarok nem tudják folyamatosan tartani a megkövetelt professzionális szintet. Ebben persze az is közrejátszik, hogy idehaza hiányzik a stabil gyűjtőkör és a szakmai hátteret biztosító intézményrendszer − a galeristák mindenesetre lobbiznak, tudatosabb állami szerepvállalást szorgalmaznak, ami nem feltétlenül közvetlen vásárlásokat jelent, hanem szakmai intézmények támogatását, gyűjtemények építését.

Azért így is van, akinek 2012-ben is felfelé megy a csillaga. Igazi áttörés, hogy a Valkó Margit vezette Kisterem Galéria egyetlen magyarként bejutott a párizsi Fiacra és a londoni Freeze-re − utóbbin még soha nem volt magyar résztvevő. A Kisterem most azzal a Csákány Istvánnal tud kimenni,  aki a június 9-én nyitott kasseli Documentán is szerepel. (Ez az ötévente megrendezett esemény a világ egyik legjelentősebb művészeti fóruma, magyar művész utoljára 1992-ben vett rajta részt, idén viszont Csákány mellett Csörgő Attilát és ST.Auby Tamást is meghívták.) A Freeze után gyakorlatilag azonnal nyitó párizsi Fiacra október 16−20. között Kaszás Tamás munkáit viszi a Kisterem − a művészt a gazdasági-ökológiai összeomlás kérdései, a túlélési stratégiák foglalkoztatják.
A kelet−nyugat közti átjáró szerepkörét megcélzó, mára orosz kézbe került bécsi Viennafairen idén szeptemberben a tavalyi hat helyett csak két magyar szereplő lesz, az acb Galéria, illetve a Molnár Ani Galéria, noha a magyarok közül többen is megpályázták a végül összesen 90 kiállítói helyet. A vásár kísérőeseményeként először rendezik meg az International Art Industry Forumot, az orosz tulajdonos pedig egy nemzetközi műtárgy-befektetési alap létrehozásánál bábáskodik, amely a tervek szerint a következő 5 évben évi egymillió eurót költ el a Viennafairen.
A Molnár Ani Galéria a tavaly bevált csapattal és koncepcióval utazik Bécsbe, Cseke Szilárd és Benczúr Emese munkáival, melléjük válogatta a galéria fiatal művészét, Jakatics-Szabó Veronikát. Hegedűs Orsolya az acb Galériától abban bízik, hogy a kurátorok mellett befektetési alapokat is sikerül Bécsbe csábítania az új vezetésnek − ez nagy változásokat hozhat azok után, hogy tavaly 35 ezer euró volt a legmagasabb ár a Viennafairen. Az acb az első félévben már harmadszor volt jelen a hongkongi vásáron − idén egyedüli kelet-európaiként −, így az Art Hongkong alapításától kezdve folyamatosan szemtanúi lehettek annak, ahogy komoly európai gyűjtők kezdik maguknak felfedezni ezt az eseményt. Művészeiknek (Société Realiste) épp most van kiállításuk a Ludwig Múzeumban − volt olyan vevőjük, aki Berlinből repült Hongkongba, majd eljött Budapestre, hogy ezt is megnézze.
Faur Zsófi az első félévben a fotóvonalra erősített rá és októberben is ennek jegyében megy  Brüsszelbe, a Fotofeverre. A fotó- és videóművészeti vásárt tavaly rendezték meg először − akkor Párizsban −, most a galéria Magyar Ádám, Dóka Béla és Kudász Gábor Arion fotóit viszi ki.
Más korszakot és nagyságrendet képvisel a Makláry Kálmán Fine Arts − ők szeptemberben a Biennale des Antiquaires-re mennek. A francia műkereskedők szövetsége által kétévente megrendezett seregszemle története a hatvanas évekre nyúlik vissza, és a négyzetméterenként 1500 eurós díj ellenére is igen nehéz rá bekerülni. Makláryt két éve hívták meg először a fiatal galériák szekciójába, most pedig a "nagyok" között lesz saját standja. A Fiacon még várólistás galériás lapunknak elmondta: akár bekerül oda, akár nem, jövőre módosít stratégiáján. Bár piaca elsősorban Franciaországhoz köti, nyitni akar a nemzetközi kereskedelem felé, ez elsősorban londoni próbálkozást jelent. Jelenleg csak a csúcsárura van kereslet − tette hozzá Makláry −, a középkategória kezd eltűnni a piacról, gyengékkel pedig nem érdemes foglalkozni. Kiemelt művészei, mint Reigl Judit és Hantai Simon életműve, árszintje rendben van, de kezdenek fogyni a munkáik, szüksége van új művészekre és nem csak magyarokra és franciákra.

Jankó Judit