A NAPI Gazdaság információi szerint a Hungexpo Vásár és Reklám Rt. (HVR) eladta a Hungexpo Reklámügynökség Kft.-ben (HRÜ) még meglévő 51 százalékos tulajdonrészét a Reklámegyesülés Kommunikációs és Befektetési Rt.-nek. Ezzel az egykor a Postabank-reklámokat készítő Kozma Péter és cége, a Visuall Kft. tulajdonában lévő Reklámegyesülés 100 százalékos befolyással rendelkezik a HRÜ-ben. Az idén februárban a HRÜ, a Szerencsejáték Rt. (SzRt.) reklámcége, a Fortuna Kft., valamint az MFB által közösen alapított Hungexpo Reklám Marketingkommunikációs Rt. tulajdonosi szerkezetében nincs változás: a HRÜ-nek továbbra is 45 százalékos tulajdonrésze van, ám vezetőségébe a jövőben nem a HVR, hanem az új tulajdonos Reklámegyesülés delegál tagokat. A HRÜ-ben tavaly október 2-án szerzett 49 százalékos tulajdonrészt a Reklámegyesülés Rt., amelynek tulajdonosa az egykor Postabank-reklámokat készítő Kozma Péter és cége, a Visuall Kft. A HRÜ 51 százalékos tulajdonrésze a HVR-nél maradt, de a Reklámegyesülés elővásárlási jogot szerzett rá. Ezt az 51 százalékot a Reklámegyesülés - a cégbírósági adatok szerint - 2002. május 13-án szerezte meg, s ezzel 100 százalékos befolyásra tett szert a HRÜ-ben. A vételárat a HVR nem kívánta nyilvánosságra hozni, Kozmát pedig szabadsága miatt nem sikerült utolérnünk. A HVR a 2001-től folyó profiltisztítás keretében eladta veszteséges leányvállalatait, szakmai befektetőket keresett számukra vagy végelszámolásukat kezdeményezte. Az átalakulás eddig érintette az Expotech Kft.-t, az Expo 2000 Kft.-t, a Hungexpo Tours & Trade Kft.-t, a Spácium Kiadó és Nyomda Kft.-t és a HRÜ-t. A vásártársaság kezdeményezésére idén februárban Hungexpo Reklám Marketingkommunikációs Rt. néven közös reklámcéget alapított a HRÜ, az SzRt. vállalata, a Fortuna Reklámügynökségi Kiadó Kft. és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. (NAPI Gazdaság, 2002. március 19., 1-10. oldal). A Hungexpo Reklám Rt. jegyzett tőkéje százmillió forint készpénzben, a Fortuna és a HRÜ 45-45 százalékos, az MFB pedig 10 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a cégben. A HRÜ tulajdonosváltása nem jelent változást a Hungexpo Reklám Rt. tulajdonosi szerkezetében - mondta lapunknak Fazekas Csaba, a Hungexpo Reklám Rt. vezérigazgatója. A HRÜ-nek továbbra is 45 százalékos befolyása van a társaságban, ám a jövőben a HRÜ új 100 százalékos tulajdonosa, a Reklámegyesülés delegál tagokat a vezetőségbe. A HVR-nek tulajdonosként nem, csak megrendelőként lesz köze a Hungexpo Reklám Rt.-hez. A Hungexpo Reklám Rt. létrehozásával az alapítóknak az a célja, hogy a korábbinál jóval hatékonyabban használják fel marketingkommunikációs célra fordítható keretüket - mondta az alapításkor lapunknak Balogh Ádám ügyvezető. A többségi, illetve kizárólagos állami tulajdonban lévő társaságok közös reklámcége az induláskor úgy tervezte, hogy médiavásárlásának értéke 2002-ben meghaladja a kétmilliárd forintot. A közös médiafelület-vásárlás jelentős kedvezményt jelenthet a listaárhoz képest, ráadásul a Hungexpo Reklám Rt. a piacinál alacsonyabb ügynökségi jutalékot számít fel tevékenységéért. Egyes lapinformációk szerint az MFB idén már mintegy 1,5 milliárd forintot fizetett a cégnek a munkájáért, ám ezt Fazekas titoktartásra hivatkozva nem kívánta lapunknak kommentálni. Véleménye szerint az elvégzett munka értéke arányos a kifizetett összegekkel. D. E. L.