Várhatóan a héten hozza meg döntését a BKV felügyelőbizottsága a közlekedési társaság botrányosra sikeredett buszbeszerzési tenderének ügyével kapcsolatban. A felügyelőbizottság jelenleg is vizsgálja a tendereztetés körülményeit, hivatalosan 15 nap alatt kell eredményt produkálni - a határidő március 1-jén jár le. A BKV tavaly december közepén írt ki közbeszerzési eljárást 84 darab használt csuklós busz beszerzésére. A pályázatra egyetlen cég, a székesfehérvári székhelyű Alfa Busz Kft. jelentkezett, amely darabonként több mint 47 millió forintért szerezte volna be a buszokat Svájcból. Amellett, hogy ez az ár a piaci viszonyokhoz képest igencsak borsos - legalábbis a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület számításai szerint 40 millió forint feletti értéken semmiképp sem árazható be egy használt busz -, összeférhetetlenségi problémák is kísérték a tendert. A Heti Válasz című hetilap például kiderítette, hogy a BKV vezérigazgatójának, Antal Attilának fia az Alfa Busz alkalmazásában áll. A BKV ezt kezdetben cáfolta, majd egy alvállalkozói jogviszonyt hajlandó volt beismerni: Antal Zsolt betéti társasága kötött szerződést az Alfa Busz Kft.-vel. A botrány kirobbanása után az Alfa Busz Kft. február 10-én értesítette a BKV-t, hogy visszalép a tendertől. A BKV jelenlegi vezérigazgatójával már korábban, előző munkahelyén üzleti kapcsolatba került az Alfa Busz Kft., akkor Antal még a Nógrád Volán vezetője volt. A két cég közötti kapcsolat hamar "összetalálkozott" a BKV-vel is: 2004 óta a Nógrád Volán és az Alfa közös pályázata révén a cégek közösen üzemeltetnek több észak-pesti buszvonalat. Ezt a nyolcéves, 2,6 milliárd forint értékű szerződést "egészítette ki" egy újabb pályázati győzelem. Ebben a BKV alvállalkozásba adta további viszonylatainak működtetését, illetve a pályázat nyertesével kívánta megoldani a négyes metró építése miatt kialakult forgalomkorlátozást enyhítő autóbusz-üzemeltetést is. A Nógrád Volán-Alfa Busz Kft. kettős győztes ajánlata meghaladta a 2,8 milliárd forintot. A tendert követő szerződéskötésre 2006. november végén került sor, Antal Attila 2007 januárjától pedig a BKV vezére lett. De nem csupán Antal Attilával kötött olyan megállapodást az Alfa Busz, amelynek volt visszhangja a közbeszerzési berkekben. A Volán-társaságok nevében 2006-ban az Autóbusz Invest Kft. (akkor még az ÁPV Zrt. tulajdonában lévő társaság) írt ki egy 62 busz beszerzéséről szóló tendert. A pályázatra az Alfa Busz is jelentkezett és el is nyerte a megbízást. A vesztes pályázó, az Ikarus Egyedi Kft. (amely azóta be is zárta kapuit) a közbeszerzési döntőbizottsághoz fordult. Őket ugyanis kizárták a tenderből, ám szerintük akkor az Alfa Buszt is ki kellett volna zárni, mivel szerintük az Alfa a szabályok ellenére érdemi változtatásokat hajtott végre a pályázatán a beadási határidő után. Furcsának találtatott az is, hogy a szállítási határidőt olyan irreálisan rövidre szabta az Alfa, ami a szakmai vélemények szerint csak úgy volt teljesíthető, ha a buszok már eleve félig készen voltak a tender kiírásakor. Az Egyedi egyik volt alkalmazottja szerint a pályázati furcsaságokat az is tetézte, hogy a tendereket elbíráló bizottságban helyet kapott annak az Alba Volánnak a műszaki igazgatója, amely cég a beszerzett buszok egyik későbbi tulajdonosa lett. Az Alfa az Alba Volánnal közös fényező üzemet használt, és az érintett tenderben is azt a Szervizcentrum Fehérvár Kft.-t nevezte meg egyik alvállalkozójának, amely az Alba Volán Zrt. százszázalékos tulajdonában volt. (Azóta a társaságban tulajdonrészt szerzett az SCF Truck Kereskedelmi Kft.) Annak idején ezt a kapcsolatot nem vette figyelembe a döntőbizottság, mert az erre vonatkozó kifogást késve nyújtotta be az Ikarus Egyedi Kft. Az Alfa Busz Kft.-nek 2,5 milliárd forintos üzletet jelentett a 62 busz legyártása.