Míg 2008 első öt hónapjában 16,6 milliárd forint volt a listaáron számított reklámköltés - a TNS Media Intelligence adatai szerint -, addig idén májusig ez a szám 15,6 milliárd forintra csökkent. Ez a szektor 5,5 százalékos szűkülését jelenti. A gazdasági válság autóiparra gyakorolt hatása a várakozásoknak megfelelően alaposan megnyírta a járműpiac reklámtámogatását, a szektor több mint 33 százalékkal fordított kevesebbet közterületi reklámfelületekre. A válság további nagy vesztesének számító ingatlan- és lakáspiac 31 százalékkal vette vissza a hirdetéseit, az építőipar 46 százalékos, illetve a lakberendezéseket és lakásfelszereléseket gyártó vállalatok pedig közel 56 százalékos költésvágásra kényszerültek. A felületértékesítőket némileg kompenzálja, hogy listaáron számolva növekedést mutat a szolgáltatási ágazat, itt a közterületi reklámfelületekre fordított összegek nagysága 1 milliárd 413 millió forintról 3 milliárd 140 millió forint fölé emelkedett. Jelentősen, 53 százalékkal emelkedtek továbbá a könyvkiadás és tömegtájékoztatás hirdetési ráfordításai is. Mindezek ellenére a közterületi hirdetési piac meglehetősen rozzant képet mutat az általunk megkérdezett piaci szereplők szerint. A tényleges visszaesés a nettó árak miatt vélhetően nagyobb lehet, mint amit a listaáras számok mutatnak. Bauer Tamás, a Portland közterületi médiaügynökség ügyvezetője elmondta: saját ügyfélkörükben a TNS 5,5 százalékánál számottevően nagyobb volt a büdzsék visszavágása. A cég tulajdonosi köréhez tartozó Mediaedge:cia kutatási divíziója, a MediaLab kutatása szerint a közterületi piac egész évre vonatkozó csökkenése 20 százalékos is lehet, amit Bauer inkább optimista becslésnek vél. A különbség oka a nettó és a tarifaárak közötti különbségben keresendő, a nettó árak ugyanis jelentősen csökkentek, elsősorban a két hagyományos közterületi hirdetési forma, az óriásplakát és a citylight esetében. Ennek egyben az is a következménye, hogy eltolódás figyelhető meg a piacon ezen felületek javára és egyéb formátumok, mint például az épületháló és a járműreklám vélhetően jelentősebb visszaesést szenvedtek el. Bauer negatív jelenségként emelte ki, hogy olyan cégek is visszafogták reklámköltéseiket, melyek hazai eredménye nem romlott, viszont a külföldi központ utasítására meg kellett vágni a marketingbüdzsét. A piac 20-30 százalékos zsugorodásáról számolt be lapunknak Antal Zoltán, a Pannon Plakát tulajdonosa és vezetője is, aki szerint egyelőre nem láthatóak a kilábalás jelei és erre még másfél évig nem is számít a szakember. Antal elmondása szerint egyes jelentős hirdetők szinte teljesen kivonultak a piacról, olykor milliárdos tételeket vonva el a közterülettől. Antal szerint az sem kizárt, hogy a nehéz gazdasági helyzetben tulajdonosi átrendeződésekre kerül majd sor a közterületi reklámpiac szereplői között. Nem csupán visszaesés, megrendelői átrendeződés is megfigyelhető - vélekedett Szabó Zsolt, a Pont Reklám ügyvezetője, aki az ügynökségi partnerek visszaesése mellett közvetlen hirdetők érkezéséről is beszámolt a Napinak. Bár a Pont Reklám esetében is látható 10-20 százalékos árbevétel-csökkenés, Szabó korántsem látja sötéten a szektor helyzetét, szerinte a közterület még mindig jelentősen olcsóbb, mint például a magazin.