Jó néhány éve működik a kockázati üzletág Magyarországon és szerencsére máig vannak olyan cégek, amelyekbe érdemes befektetni - indított Zsembery Levente, a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület (HVCA) elnöke, az X-Ventures Zrt. befektetési alap vezetője.
Ugyanakkor - ismerte el -, amíg a legjobb nemzetközi gyakorlatok szerint a startupok ideális fejlődéséhez az szükséges, hogy a befektetések egymásra épüljenek, addig itthon korlátot jelent, hogy maximum a kétmillió eurós befektetésig érhetőek el a befektetők. "Ideális esetben a következő kör már 3 millió euró feletti költést jelentene, ám amíg ez nyugaton nem jelent problémát, itthon nagyon hiányzik" - mondta Zsembery, aki szerint a következő körös Jeremie-pályázatnál javulhat a helyzet.
Kapcsolódó
Ennek oka, hogy ott a minimum befektetési összeg 1 millió euró lesz, így akár 3 millió eurós feltőkésítés sem lehetetlen, ám azt, hogy a Jeremie valóban be fogja-e tölteni a tátongó rést, azt Zsembery sem tudta megmondani. "Az ügyet nehezíti, hogy a külföldi befektetők elérése továbbra sem könnyű, hiszen ők jellemzően a saját területeiken néznek körül, ott pedig általában meg is találják a befektetésre érdemes célpontokat.
Egy magyar cégnek fel kell ülnie a repülőre és el kell mennie a nyugat-európai befektetőkhöz, akkor is, ha tudjuk, magyar cégként nagyon nehéz hozzájuk bekerülni. Ezt a folyamatot segítheti ugyanakkor, hogy egész Európában egyre több olyan kockázati tőkealap indul, ami nem állami, hanem privát kezdeményezés" - mondta a HVCA vezetője, aki szerint a szervezet dolgozik a problémán, "próbáljuk támogatni a nagyobb összegű befektetéseket."
Állítása szerint a következő körös beruházásokat részben kiválthatja, hogy a Budapesti Értéktőzsde a kis cégek felé nyit. "A második körös befektetések szerepét ez részben be tudná tölteni. Ebben az esetben nem exitről, azaz a befektető kiszállásáról beszélhetünk majd, hanem pénzszerzésről, azaz egy következő körös befektetésről. Remélhetőleg hamarosan minél több ilyen történetről fogunk hallani" - mondta Zsembery.
Arra a kérdésre, hogy itthon egyre aktívabb az állam a kockázati tőkepiacon, a HVCA vezetője elmondta, hogy a Széchényi Tőkealap bizonyos cégtípusoknál beváltotta a reményt (az SZTA direkt olyan szektorokban dolgozik, ahova a hagyományos kockázati tőkebefektetők nemigen merészkednek, ilyen például a divatipar - a szerk.), míg az egy éve indult Hiventures jelenleg még a befektetési szakaszban van, így róluk véleménye szerint korai lenne még véleményt nyilvánítani.
"A magánbefektetők is egyre aktívabbak, igaz, nem olyan irányból jönnek, amire egy-két éve számítottunk. Megjelentek ugyanis a nagyvállalati hátterű befektetők, így többek között a Molnak, az MVM-nek, az RTL-nek és a K&H-nak is van már legalább inkubációs programja." - tette hozzá Zsembery, aki szerint az igazi veszélyt az jelenti, hogy a legjobb exitek is maximum háromszoros hasznot hoztak a befektetőknek, aminél jóval nagyobb nyereség kellene, hogy a befektetők aktivizálják magukat.
Ennek megfelelően véleménye szerint az állami pénzeknek a privát források megerősödéséig még van helye a piacon. "A piacra jutás hosszú folyamat, ebben az időszakban nem a piaci kockázatot futom, hanem a fejlesztők kockázatát, hogy ugyanolyan lesz-e a piac, mire kijut oda a termék. Ezt egy befektető nehezen vállalja fel, ezért ma még komoly szerepe van az államnak. Ugyanakkor véleményem szerint a második, harmadik körös befektetéseknél már nincs helye, ott mindenképpen kellene az erősebb magántőke-jelenlét."
Néhány siker az eddigi befektetésekből
"2011 végén alakult a Publio Kiadó Kft azzal a céllal, hogy az angolszász kultúrában megszokott szerzői kiadást itthon is meghonosítsák" - jelentette ki Alcser Norbert, a cég vezetője. Mint mondta, eleinte probléma volt, hogy szembesülniük kellett a magyar írók képzetlenségével, de mint mondta, "öt-hat év alatt sikerült elérni, hogy immár tisztában vannak azzal, mitől lesz könyv, a könyv".
A legnagyobb probléma Alcser szerint a könyvértékesítés, hiszen jelenleg inkább az a jellemző, hogy olvasói visszajelzések alapján ajánlják egymás között a vevők a nyomhatott könyveket. "Ezen próbálunk változtatni, ám problémát okoz, hogy a mai könyvpiacon a nagyobb értékesítők mind egy-egy kiadóhoz tartoznak, ezért nehéz elérni a függetlenséget, hogy bárki könyve ugyanakkora súllyal induljon a piacon." Alcser elmondta azt is, hogy a magyarországi könyvpiac megragadt az évi 43 milliárd forinton, ez maximum az infláció mértékével emelkedik, és nagy változás az is, hogy az átlagos példányszám a '80-as, '90-es évekre jellemző 6 ezer példányról lecsúszott 1500-ra.
A cég fő célja, hogy profitorientáltan próbálják a kiadást megoldani, első lépésként így nem 1500 példányban adják ki a könyveket. "Nem áll a raktárban pénz és a cash flow is egyszerűbb" - kommentált Alcser, aki elmondta azt is, hogy ügyfeleiknek igyekszenek segíteni abban is, hogy fel tudják használni az első kiadás által szerzett hírnevet. "A könyvpiacon 7-10 százalék a jutalék, ezzel nem lehet messze menni. Éppen ezért Publio Kiadó Kft. a marketingben is segít, hogy a szerzők könyvei minél több helyen meg tudjanak jelenni" - mondta Alcser, aki elmondta azt is, hogy az eddig eltelt időszakban 850 szerző 1800-1900 könyvét adták ki és már 170-180 úgynevezett cserepontot alakítottak ki, ahol az olvasók egymás között cserélgethetik a könyveiket.
A Pressenger Zrt. 2014-ben alakult, ám a csapat régebb óta együtt van - mondta el Márkus Attila, Pressenger Kft.-től. A cég egy mobilkommunikációs megoldást dolgozott ki, amely az okostelefonokra érkező értesítéseket jeleníti meg újfajta módon: a notifikációkat lecserélték egy animációra, így egy, az üzenet tartalmára vonatkozó kép jelenik meg, ami egyrészt utal az üzenet tartalmára, másrészt egyfajta reklámfelület is lehet. A céljuk, hogy a megoldásuknak köszönhetően magasabb megtekintési és megnyitási arányt érjenek el.
Márkus elismerte, hogy a kezdeti időszakban elhúzódott a termékfejlesztés, ám tavaly novemberben megállapodás kötöttek egy második körös befektetővel, az állami hátterű Hiventuressel. Ezután elkezdtek egy európai hálózatot felépíteni, manapság pedig a sport felé nyitnak. "A sportrajongóknál nagyobb tűréshatár - például reklámok elfogadása -, a sportmarketing pedig igényli az új digitális megoldásokat." - magyarázta Márkus, aki szerint jelenleg a nagyobb sportklubokra fókuszálnak, mint mondta több európai élvonalban szereplő labdarúgó csapattal is tárgyalásban állnak.
"Nőgyógyászati rák diagnosztikával foglalkozik a Neumann Diagnostics Kft., amelynek a legfontosabb terméke a méhnyakrák-diagnosztikai csomag" - közölte Nyíri Miklós. Mint mondta, már túlvannak egy hatezer főn végzett kísérletsorozaton és ezekben a hetekben fognak Európa legnagyobb laborszolgáltatója, a Synlab segítségével bevezetni a tesztjeiket, hogy azok az összes magyar nőgyógyásznál elérhetőek legyenek.
A cég termékével kétféle vizsgálat végezhető el: először megvizsgálják, hogy a páciens fertőzött-e egy adott vírussal, ami jelentősen növeli a méhnyakrák kockázatát, míg a második teszt során azt nézik, ki az, akinek már műtétre is szüksége van. "A vizsgálat ára 6 és 8 ezer forint, amit reményeink sokan fognak kifizetni, hiszen az egészségügyi rendszer jelenleg nem elég megbízható, egyes felmérések szerint az érintettek felét nem találta meg." - tette hozzá Nyíri.
"Az IPR-Insights International Zrt. szoftvertanácsadási piacon dolgozik, főleg a nagyobb cégeknek tud segítséget nyújtani" - jelentette ki Zsoldos Sándor. Mint mondta, a nagyvállalatok több tízezer számítógépet üzemeltetnek és nem ártana tudniuk, hogy pontosan hány gépen, hány szoftver található. "Általában az elsőre sem tudnak válaszolni" - adott képet az általuk kiszúrt piaci résről Zsoldos.
A szakember szerint ennek megfelelően több száz olyan állomány van, ami futtatható, de a vállalkozás nem tudja, hogy fizetni kell-e érte, vagy sem. "Nincs se törvényi szabályozás, se iparági sztenderd. Egy átlagos nagyvállalat mintegy 70-80 szoftvergyártó 2000-2500 szoftverét használja. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 200 ezer futtatható állományt kell átnézni. Ilyenkor nemcsak azt kell vizsgálni, hogy a használt eszköz nem illegális-e, hanem azt is, hogy nem költ-e többet a vállalat annál, amennyit feltétlenül szükséges" - magyarázta Zsoldos. Az IPR-Insights International Zrt. ugyanakkor egyfajta ügyvédje is lenne ezeknek a cégeknek, amely megmondaná, hogy mely szoftvert érdemes az adott vállalatnak beszerezni az eredményes és költséghatékony működéshez. A cégnek egyébként jelenleg már 130 nagyvállalati ügyfele van (ebből 20-22 lengyel) és 2017-ben már 435 millió forintos árbevételt értek el. "Idén szeretnénk bőven félmilliárd fölé menni" - tette hozzá a számokhoz Zsoldos Sándor.
Magyarországon aki befekszik egy kórházba, annak 8-10 százalék esélye van arra, hogy elkap valamilyen fertőzést. Ezt próbálja megakadályozni a HandInScan Zrt. - mondta Haidegger Tamás. Szerinte a megelőzésnek kellene a jelenleginél jóval nagyobb szerepet kapnia, ennek pedig része a kézfertőtlenítés is.
A cég alapvetően az alkoholos kézfertőtlenítésben hisz, mint Haidegger mondta, az sokkal gyorsabb megoldás a kézmosásnál, így pedig akár napi 150 alkalommal is lehet fertőtleníteni. Ezen felül egy objektív tanító, oktató, ellenőrző eszközt is készítettek, amely már 20 országban elérhető.
DeGiro
A hihetetlenül alacsony tarifák és az elégedett ügyfelek véleményei révén a DEGIRO a leggyorsabban növekvő bróker Európában. Regisztráljon, és fektessen be a DEGIRO biztonsági struktúráján keresztül.
Legolvasottabb

Adategyeztetés: szüneteltethetik a nyugdíját annak, aki ezt elmulasztja

Így lehet kijátszani az új benzinárszabályt
Soros György megtalálta Vlagyimir Putyin gyenge pontját?

Új autómárka jelent meg Magyarországon, 20 kereskedés nyílik

Úgy halnak le az atomerőművek, hogy egész Európa energiaválságba kerülhet

Kritikus szinten a forint, régiós pária lett

Jöhet 380 vagy 450 forintos euró is

Változás a magyar boltokban: jönnek a termékek, amelyekben étolaj helyett disznózsír van
