Ezek lesznek az okostelefonok újabb áldozatai

Egyre több fotót készítünk, csak egyre kevesebbet fényképezőgéppel: mindössze 3 százaléknyi piacrész jut az eszközöknek. A gyártók kivonulnak az olcsó gépek piacáról, a tükörreflexesekre meg a legtöbben nem áldoznak, helyette tarolnak az okostelefonok - derül ki a GfK kutatásából.
Szabó Dániel, 2017. július 14. péntek, 12:45
Fotó: AFP

Az ezredfordulón jelent meg a világ első kamerás mobiltelefonja, a Samsung SCH-V200. Azóta viccesnek hatnak az olyan paraméterei, mint a mindössze 0,35 megapixeles fényképező, vagy az 1 megabájtos tárhely, amelyen alig 20-26 kép fért el. Azóta viszont a telefonok kamerái egyre jobbak, sőt, a közösségi média miatt akkor is ezeket az eszközöket használjuk, ha nem tudunk jó minőségű képeket készíteni. Nem meglepő, hogy az okostelefonok elterjedésének közepén, 2013-ban már a szelfi lett az év szava.

Egy gyártó magyar fényképezőpiacot felmérő kutatása szerint évente 4 milliárd fénykép készül hazánkban, de ennek csupán a töredékéhez használunk valódi kamerát. Helyette az okostelefonokkal fotóznak a legtöbben. A fényképezőgépek piaca ezért leszálló ágban van már évek óta.

Nem országspecifikus a jelenség, sokkal inkább egy világméretű trend része: manapság már szinte mindenki a telefonjával fotóz. Fényképezőgép-készülékeknek pedig maradt mindössze 3 százaléknyi piacrész, igaz, a magas árkategóriában - írja kutatása elemzésében a GfK.

A gyártók is reagáltak a piac átalakulására: egyre többen vonulnak ki az olcsó, belépő szintű kompakt fényképezőgép osztályban. Sőt, az elmúlt pár évben a képrögzítés-technológiában már annyit fejlődtek az okostelefonok, hogy a középső tudástartományban (bridge kompaktok) is beleharaptak a digitális fényképezési piacba.

Tovább tarolnak a telefonok

Sokáig úgy tűnt, hogy a cserélhető lencsés kompaktok (MILC) leválthatják a digitális tükörreflexes (DLSR) fényképezőgépeket, vagy átvehetik a belépő kategória helyét. Ehelyett a MILC talált magának helyet a piacon, a tükörreflexes gépek is megőriztek a pozíciójukat, a belépő kategória viszont megmaradt. A két termékcsalád gépeinek az eladási átlagára jelentősen magasabb (95 ezer forint) mint a fix kompaktoké (51 ezer forint), darabszámban e két kategória nem összemérhető a 2016-ban még mindig több eladást produkáló klasszikus kompakttal.

A MILC a többi szegmenssel való összevetésben mindössze 1 százalék alatti piacrészt szerzett, ez a trend pedig 2017 első negyedévében is folytatódott. Az okostelefonok már az értékesítési összforgalom 97 százalékát adják, a fényképezőgépeknek mindössze 3 százaléknyi tér maradt.

További esés várható

Nemcsak a beszerzési árak között ilyen nagy a mobilok uralma. A megapixel tartományok alsó részében (10 megapixel) valamint a középső kategóriában az okostelefonok viszik a piac 98 százalékát. A 12 megapixel feletti tartományban viszont már csak 55, a 14 megapixelnél nagyobb szegmensben 65 százalék a piaci részesedésük.

"A fotópiac a jövőben tovább fog csökkenni, bár a visszaesés üteme éves szinten 25-30 százalékra fog mérséklődni" - állítja Sztupár Andrea, a GfK szakértője, aki szerint az okostelefonok piacában még van növekedési potenciál. Ezt bizonyítja az is, hogy a korábbi becslésnél kissé nagyobb mértékben nőttek az okostelefon értékesítések a világpiacon az idei első negyedévben.

HOZZÁSZÓLÁSOK