Túl vannak a cégek az első sokkon? - Out of the Box

Hogyan élhető túl a járvány okozta sokk, mit tehesznek a cégek Magyarországon a túlélés érdekében, illetve mi várható a válság után? Az Out of the Box második adásában Gerendai Károllyal, Billbók Botonddal és Dolezsai Gergellyel beszélgetett virtuálisan Szabó Dániel, a Napi.hu újságírója.
Napi.hu, 2020. március 31. kedd, 13:31
Fotó: Napi.hu

"Az elsőn igen, aztán sorban jött a többi" - kezdte Gerendai Károly, a Michelin-csillagos étterem tulajdosa, aki aztán arról beszélt, hogy a vendégek elmaradását fokozatosan érezték már az évelejétől. "Ha nincs vendég, nincs értelme nyitva tartani" - magyarázta, hogyan is jutottak el a bezárásig. Úgy látja, hogy nemcsak a vendéglátásban, de a turizmusban és más területeken is jelenleg a cégek egy nagy része kiszámíthatatlannak tartja az állapotot, nem képesek lépni.

Billbók Botond, HOLD Alapkezelő vezérigazgatója viszont arról számolt be, 70 munkatársuk nagyon gyorsan, egy hét leforgása alatt átállt home office-ra. Céges blogjukban folyamatosan beszámoltak a járvány terjedéséről, ennek ellenére sem tudják elhinni, ami történik.

A Telenornál része volt a mindennapoknak, hogy a kollégák egy százaléka otthonról - akár más országokból dolgozik. "Dehogy egyikünk sincs bent, korábban ilyen élethelyzetet még nem tapasztaltam" - tette hozzá Dolezsai Gergely, a Telenor Magyarország márka- és marketingkommunikációs igazgatója. A társaságnál a callcenteres kollégák is otthonról veszik a hívást, de azt mondta: "eddig úgy látjuk, hogy jól működik".

"Ha soha nem élted meg, lehetetlen dolognak tűnik"

A vendégkör jelentős része külföldi turista egy Michelin-csillagos étterem esetében, ami erőteljes rajzolatát adta a vírus terjedésének. Gerendai beszélt arról, hogy már több mint egy hónappal a hazai szigorítások előtt folyamatos visszaesést mutatott a vendégszám, először 10-15 százalék, majd 25 százalékos arányban maradtak el, végül radikálisan, két-három nap alatt elfogytak az éttermekből az emberek. Azt is látták, mely országok érintettek leginkább.

A telekommunikációs szolgáltatás iránt viszont megnövekedett az igény, ami lehet pozitív fejlemény. Bár a boltokban és az újügyfél-szerzés esetében jelentősen csökkentek a számok. A magyar emberek inkább szeretnek fizikailag bemenni a boltokba és ott tanácsot kérni.

Jó gyakorlatra példa az az alkalmazkodás, ami a Telenor háza táján történt: a menzát biztosító éttermi szolgáltató felajánlotta, hogy az otthonmaradó kollegáknak kiszállítja az ételt. "Erre hatalmas kereslet mutatkozott, így tovább tudnak üzemelni" - áll pozitívan a helyzethez Dolezsai Gergely.

A fine dining viszont nem a kiszállítós műfaj, és a mobilkommunikációval szemben a turizmus minden szegmenségben egyértelmű hanyatlás tapasztalható. Akár éveket is jelenthet a járvány előtti szintre való visszaállás - prognosztizálja Gerendai Károly - hacsak nem jön állami segítség.

A gazdasági mentőövek hasznosságáról Billbók Botondnak az a véleménye, hogy sokat fog segíteni a jövőben, de ahhoz előbb-utóbb helyre vissza kell térnie a mindennapoknak. "Lehet nyomtatni a pénzt, de ettől még nem fog egyik napról a másikra helyre állni a világ." Az állami szerepevállalás elengedhetetlen, de milyen hosszan tartó és milyen mértékű legyen, ez elég nehéz kérdés.

A videókonferenciát az alábbi felvételen nézheti vissza:

Az Out of the Box első adásában Mérő Lászlóval beszélgettünk Átlagisztánról és Extremisztánról. A beszélgetést a linkre kattintva nézheti vissza.

Mi is az az Out of the Box?
Hogyan váltsuk meg a világot, ha éppen dobozokban élünk? Reményeink szerint majd most kiderül. Az Out of the Box - from the Box egy olyan virtuális rendezvénysorozat ami a Dialogue Creatives ötlete alapján az IndaMédia felületein valósul meg. Az esemény házigazdája a Napi.hu.

HOZZÁSZÓLÁSOK