A Geophysical Research Letters folyóiratban publikált tanulmány szerzői, a brit Reading Egyetem kutatói a tiszta időben kialakuló turbulenciát vizsgálva megállapították, hogy 1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt a turbulencia kialakulásának kockázata egy jellemzően forgalmas észak-atlanti útvonalon.

A kutatók a megnövekedett szén-dioxid-kibocsátás miatti felmelegedésre vezették vissza a gyakrabban tapasztalható turbulencia okait, ugyanis megállapításuk szerint

a felmelegedés miatt nagy magasságban megváltozott a szelek sebessége.

Paul Williams professzor, a Readingi Egyetem légkörkutatója, a tanulmány társszerzője hangsúlyozta, hogy kutatásaik bizonyították: az éghajlatváltozás miatt gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia.

Európa sem kivétel, mindenhol fejleszteni kell a radarokat

Ez egyúttal azt jelenti, hogy a turbulencia veszélyeinek csökkentésére a következő évtizedekben fejleszteni kell az előrejelző és érzékelőrendszereket.

 

  • A turbulencia kialakulásának legnagyobb növekedését az Atlanti-óceán északi részén húzódó repülési útvonalakon tapasztalták,
  • de Európában, a Közel-Keleten és az Atlanti-óceán déli részén is nőtt az előfordulása.

 

A műholdas megfigyeléssel a turbulenciát nem, de a légáramlat szerkezetét és alakját ki lehet mutatni, és ez lehetővé teszi, hogy a tudósok elemezhessék.

A radarok jelzik a viharok okozta turbulenciát, de a tiszta időben kialakuló turbulencia szinte láthatatlan és nehezen észlelhető.

 

 

 

Kényszerleszállás közben megsérült a Lufthansa több utasa

Erős légörvény okozott balesetet a Condor és a Lufthansa egy-egy járatán. Egy Frankfurtból Mauritiusra tartó gépen húsz ember szenvedett sérüléseket, a Lufthansa Austinból Frankfurtba tartó járata pedig kénytelen volt leszállni Washingtonban a rendkívül erős turbulencia miatt. Bővebben>>>

Könnyen megsérülhetnek az utasok

repülőgépek utasai számára azonban nemcsak kellemetlen lehet a turbulenciában repülés, de a rázkódás akár sérüléseket is okozhat.

A tiszta időben jelentkező turbulencia azért is veszélyes, mert úgy kerülhet bele a repülő, hogy nem észlelik időben, és az utasok esetleg nincsenek bekötve.

A kutatók arra is rámutattak, hogy a turbulencia okozta károk a légi közlekedésben csak az Egyesült Államokban évi 150-500 millió dolláros (51-170 milliárd forint) veszteséget okoznak.