Javaslat európai pénzügyi ombudsmani hivatal felállítására

Európai pénzügyi ombudsmani hivatal felállítását kezdeményezte Szász Károly, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke a FIN-Net mai budapesti közgyűlésén tartott előadásában. A kezdeményezés arra reflektál, hogy egyre több fogyasztó vesz igénybe pénzügyi szolgáltatást lakóhelyén kívüli országban, s közülük sokaknak utóbb szerződéses jogvitája is támad szolgáltatójával.
NAPI, 2012. október 18. csütörtök, 14:25
Fotó: Napi.hu

Már 27 esetben indult határon átnyúló vitarendezési eljárás fogyasztók és pénzügyi szolgáltatók között a Pénzügyi Békéltető Testületnél (PBT) banki, biztosítási és befektetési ügyekben. A bíróságon kívüli európai pénzügyi vitarendezés nemzetközi szervezete, a FIN-Net ma tartja Budapesten közgyűlését, amelynek házigazdája a PB - közölte a PSZÁF.

A fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók közötti ilyen típusú határon átnyúló jogviták alternatív vitarendezési hálózata, az Európai Bizottság által létrehozott FIN-Net tagszervezetei évi mintegy 1500 határon átnyúló üggyel foglalkoznak döntően banki, biztosítási és befektetési témákban. A nemzetközi jogviták száma arányos a határon átnyúló ügyek számával (utóbbi az összes pénzügyi tranzakció mintegy 1 százaléka). Sok esetben a pénzügyi szolgáltatók által a fogyasztók részére adott hiányos információ vagy nyelvi, fordítási hibák adják a jogviták alapját.

A FIN-Net az Európai Gazdasági Térségben (EGT, az Európai Unió mellett Izland, Liechtenstein és Norvégia) ma 24 országból több mint 50 taggal rendelkezik. A PBT - 2011. júliusi létrejötte óta - képviseli Magyarországot a szervezetben. A PBT meghívására a FIN-Net 2012. október 18-án Budapesten tartja féléves közgyűlését mintegy 50 résztvevővel, köztük az Európai Bizottság képviselőivel.

A PSZÁF szakmailag önálló szervezeti egysége a PBT, amelynél tavaly és idén 27 esetben indult határon átnyúló jogvita fogyasztó és pénzügyi szolgáltató között - mondta el Nadrai Géza, a PBT elnöke. Több hazai ügyfél azért kezdeményezett eljárást, mert egy, itthonról azóta kivonult elektronikai áruházlánc olyan, háztartási kisgépekre vonatkozó biztosításokkal kínálta termékeit, amelyeknél utóbb - a fogyasztók beadványai szerint - nem teljesítette szerződésből eredő kötelezettségeit a határon átnyúló formában biztosítási tevékenységet végző pénzügyi szolgáltató. Más hazai fogyasztók azért adtak be kérelmet a PBT-hez, mert munkaviszonyuk megszűnése ellenére egy határon átnyúló szolgáltatást nyújtó biztosító nem fizette meg a szerintük nekik járó, munkanélküliségre szóló biztosítási összeget. Egy írországi lakóhelyű fogyasztó pedig bankkártya-cseréjével kapcsolatban keveredett jogvitába egy hazai pénzügyi szolgáltatóval.

A PBT-nél azok az itthoni lakhelyű, ám például az EGT-ben tanuló, dolgozó fogyasztók kérelmezhetik határon átnyúló pénzügyi jogvitájuk rendezését, akik külföldi pénzügyi szolgáltatóval szerződtek. Ha ez a külföldi pénzügyi szolgáltató aláveti magát a PBT eljárásának, a békéltetési-döntési eljárás itthon, ha viszont nincs alávetés, az adott tagállam FIN-Net szervezeténél bonyolítható le.

Ha a fogyasztó külföldi lakhelyű, de a vele jogvitában álló pénzügyi szolgáltató székhelye Magyarországon van, akkor a PBT folytatja le az eljárást. A határon átnyúló pénzügyi jogvitákkal kapcsolatos kérelem a PBT honlapján külön formanyomtatványon adható be.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK