Jóval többet érhet a Libri-Shopline

Ha a GVH áldását adja a Libri és a Shopline egyesülésére, a magyar könyvpiac egyik legnagyobb szereplője jön létre. Az összeolvadással a cégek átlépnek egy olyan méretgazdaságossági küszöböt, amire külön-külön csak lassabban lettek volna képesek. A cégtől már indén is nullszaldót vár a vezetés, amely szerint a részvények jóval többet érnek, mint amire a piac értékeli őket.
Mezősi Tamás, 2013. május 17. péntek, 10:00
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A korábban bejelentetteknek megfelelően nyilvános vételi ajánlatot tesz a Shopline részvényeire a Libri jelenlegi fő tulajdonosa, az SQ Invest Kft. A cég a papírokért - a korábbi tájékoztatás alapján vélhetően - a 180 napos tőzsdei átlagárat kínálja. Az ajánlat életbelépése azonban egy feltételtől függ: a tranzakciók csak akkor valósulnak meg, ha a GHV is áldását adja a Shopline és a Libri fúziójára.

Ha megvan a versenyhivatali jóváhagyás, akkor a Shopline szabad pénzeszközei felhasználásával megvásárolja a Libri-csoport központi vállalkozását, a Libri Kft. száz százalékát. A könyvkereskedő csoport fő tulajdonosa pedig megveszi a Shopline Nyrt. fő tulajdonosától netes kereskedő részvényeinek 67,7 százalékát. A GVH jóváhagyásnak elvileg nem lehet különösebb akadálya, a létrejövő vállalat piaci súlya nem éri majd el a 20 százalékot, részesedése pedig megegyezik a jelenleg vezető Alexandráéval.

Jönnek a Bookline-paloták
Szükség van két-három nagy alapterületű, prémium szolgáltatást nyújtó Bookline flagship-store-ra. A régióban a fogyasztók ugyanis csak az ilyen brandeket tartják erősnek − mondta Starcz.

Az egyesüléssel a cégek átlépik azt a méretgazdaságossági küszöböt, ami eddig megakadályozta őket, hogy külön-külön nagyra nőjenek − mondta lapunknak Starcz Ákos, a jelenlegi Shopline-webárház Nyrt. elnök-vezérigazgatója (képünkön). Számításaink szerint az új cég akár már az idén képes lehet nyereségesen működni, jövőre pedig a szinergiák kiaknázásával mindenképpen pozitív lehet az eredmény. Tapasztalataink alapján az elkölthető lakossági jövedelem emelkedése azonnal magával hozza a könyvpiac növekedését is. Válságban ugyanis az elsők között a kulturális javakról mondanak le az emberek, ám a körülmények javulásával fogyasztásuk ismét fellendül. Ez már jól tükröződik a Shopline első negyedéves árbevételében is, ami hét százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit − vázolta Starcz. A vezérigazgató elmondta, a piac bővülésének köszönhetően könnyen pozitívba fordítható a Libri tavalyi, valamivel 200 millió forint feletti vesztesége is, a társaság költségszerkezetében ugyanis nagyon nagy a fix költségek aránya, ezért az árbevétel-növekedés minden forintjából igen számottevő mennyiség jeleik meg az eredménysoron.

Az Amazon megjelenésének híre időről időre felüti a fejét, de eddig még sohasem bizonyult többnek városi legendánál. Korábban elterjedt, hogy Szlovákiában indulnak, ám egyelőre ennek semmi nyoma, viszont sajtóhírek egy közeli cseh megjelenésről szóltak az elmúlt hetekben. Mintha fontolgatnák a megjelenést, de egyelőre ingerküszöb alattinak tűnik nekik a régió. Ha jön is a mamut, Starcz szerint először Lengyelországban próbálkoznak. Kimondva-kimondatlanul a egyesülésnek a pénzügyi okokon túl az egyik célja az Amazon elleni védelem is. Most, hogy prémium minőségű országos hálózattal rendelkezünk és jelentős kiadói vagyonnal bírunk, nyugodtabban fokuszálunk a stratégiai terveink mielőbbi megvalósítására − tette hozzá.

A menedzsment a cégcsoport két vezető anyavállalatától idén jelentős, de 10 százalék alatti forgalomnövekedést remél, a leányvállatok némelyikétől pedig látványos bővülésre számít: a kiadó akár három számjegyű növekedést is produkálhat, árbevétele megközelítheti az egymilliárd forintot, eredménye pedig több száz milliós lehet, de a Port.hu-t és a Fideliót kiadó Libri Média Kft. is képes lehet 100 millió fölötti eredmény elérésére. Ezekből már összejöhet a nullszaldó, és akkor még nem beszéltünk a szinergiákról: a logisztikai, a raktározási és a központi költségek mérsékléséről − sorolja Starcz.

Az így létrejövő vállalat jóval többet ér, mint az a három és fél milliárd, amire a piac a részvényárfolyam alapján a Shopline-t értékeli. Jó piaci körülmények között a kereskedelmi cégeket az éves forgalmukkal megegyező szintre árazzák, márpedig ez a Libri-Shopline esetében a 15 milliárdot közelíti majd − vélekedett a vezérigazgató.

Shopline-eredmény (IFRS, konszolidált, ezer forint)
2012. I. n.-év2013. I. n.-évVáltozás (%)
Árbevétel816 974874 8167,10
Üzemi eredmény-32 245−35 4199,80
Pénzügyi eredmény6 81966 525876,00
Adó előtti eredmény−25 42731 106
Adózott eredmény−25 42731 106
Forrás: Forrás: gyorsjelentés

 

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK