A Napi Gazdaság cikke. A PSZÁF határozatban - többek között - kifogásolták a Provident számlarendjét, számviteli politikáját, a bizonylati elveket és fegyelmet, a kiszervezésre vonatkozó előírások betartását és a kamatok elszámolásának módját. Lapunk információi szerint ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a nyilvántartások alapján nem állapítható meg, hogy a kinnlevőségként szereplő összegből mennyi a tőke, illetve a kamat. Az is valószínűsíthető, hogy amennyiben egy ügyfélhez több kölcsön is kapcsolódik (ez a Providentnél nem ritka jelenség), ezek elkülönítése sem biztosított. Ezek persze csak következtetések, az azonban tény, hogy a Providentnél az úgynevezett "b típusú" ügynökök "a típusú" ügynökként jártak el. A két ügynökfajta közötti különbség pedig nem csekély, míg ugyanis az egyik kör ("a") a pénzügyi vállalkozás nevében tevékenykedhet - például előzetes hitelbírálatot is végezhet -, a másik csapatba tartozók szinte csak postások, nem kezelhetnek pénzt. Az összetettebb munkát végzők működéséhez felügyeleti engedély szükséges, míg a "b típusú" ügynököknél elegendő a regisztráció. Arra a kérdésünkre, hogy az utóbbi körbe tartozó, szabálytalanul eljáró ügynökök között akadt-e olyan, aki nem ment volna át az "a típusú" rostán, a PSZÁF szóvivője, Binder István nem tudott válaszolni. Hangsúlyozta viszont, hogy a felügyelet az utóbbi években nem függesztett fel pénzügyi vállalkozást, de a legmagasabb összegű bírság kiszabására is ritkán került sor. A szóvivő azt is nyomatékosította, hogy a helyszíni ellenőr, bár jelentős jogosítványokkal rendelkezik, a vállalkozásnál nem veszi át a teljes körű irányítást, mint a felügyeleti biztos. A PSZÁF ráadásul csak az ügynöki rendszernél szabott meg határidőt (ezt 2007. február 28-áig kell rendezni), amint tehát a Provident kijavítja a határozatban jelzett hibákat, visszatérhet a piacra. Mikola Gergely, a Provident szóvivője lapunk érdeklődésére elmondta, hogy jelenlegi terveik szerint egy hónapon belül maradéktalanul eleget tesznek a PSZÁF elvárásainak. Mint elmondta: társaságuk ezt követően Magyarország egyik legnagyobb munkáltatójává léphet elő, mivel az a 4-5 ezer fő, akiket most ügynökként foglalkoztatnak, alkalmazotti státusba kerül. A felügyeleti intézkedés a határozat előtt megkötött ügyleteket semmilyen formában sem érinti, azok változatlan feltételekkel érvényben vannak. Az intézkedés nem vonatkozik a zrt. működését biztosító kötelezettségvállalásokra, illetve a hitel- vagy kölcsönszerződésekben foglalt határidők meghosszabbításának lehetőségére sem.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!