Mikor csökkennek a benzinárak? - itt a válasz

Újabb történelmi csúcsra emelkedett az üzemanyagok ára itthon, a mostani árfolyamok a 2008-as olajárrobbanás idején tapasztaltnál is magasabb szinteket jelentenek. Az olajpiaci tendenciák jövőre csökkenést vetítenek előre, ám ezt az adóváltozások tompíthatják.
NAPI, 2011. október 21. péntek, 16:22
Fotó: Napi.hu

A benzin és a gázolaj európai referenciaára bő 10-15 százalékkal magasabb, mint 2008 nyarán volt. Az európai jegyzésárakat figyelembe véve egy liter benzin előállítási ára 160 forint, míg egy liter gázolaj termelési ára 178 forintra jön ki - áll az Equilor elemzésében. Ezek az összegek azonban csak irányadó rátának tekinthetők, hiszen egyes finomítók esetében különbözhet az előállítási ár az eltérő berendezések, mechanizmusok, termelési folyamatok miatt. A Mol adott esetben ezen szinthez képest pluszt, illetve mínuszt is elkönyvelhet a világpiaci és regionális tendenciák változása miatt.  Ugyanakkor dollárban tekintve a mostani európai referenciaárak alacsonyabbak, mint 2008 nyarán: a forintban számított különbséget az USD/HUF árfolyam differenciája, vagyis a forint gyengesége okozza.

Nemcsak az olaj lett drágább

A kiskereskedelmi benzin- és gázolajárak történelmi csúcsában azonban sok más tényező is szerepet játszik. Ezek közül a legjelentősebbek az adózási változások: az ÁFA kulcs 2008 nyarán 20 százalék volt, míg most 25 százalékos; a jövedéki adó a benzin esetében 91,5 forintról 120 forintra emelkedett, a gázolaj esetében pedig 77 forintról 97,4 forintra, illetve 2011. november 1-től 110 forintra nőtt. Önmagukban az adóváltozások tehát a benzin esetében mintegy 40 forintos, míg a gázolaj esetében 29 forintos differenciát indokolnak.

Az üzemanyagárak megállapításakor figyelembe kell venni a készletezési díjat, amely literenként több, mint 3 forintot tesz ki; emellett fontos tényező a kiskereskedelmi és nagykereskedelmi árrés is, amely a benzinkúthálózattól, elhelyezkedéstől, árazási politikától függően összesen 30-35 forintra rúg.

Mindezek egyvelegeként látható, hogy a benzin esetében a nyerstermék 160 forintos árához hozzá kell számolni 120 forint jövedéki adót, 3 forint KKKSZ díjat, átlagosan 30-35 forintot a kis- és nagykereskedelmi árrés vonatkozásában; valamint erre az egészre mintegy 80 forint áfatartalmat. Ezek nagyjából ki is teszik a kutakon látható 390-400 forintos átlagárat, amely kompozíció a fentebb említett eltérésekkel a gázolaj esetében is igaz.

A gázolaj esetében 2011. november 1-től a 97 forintos jövedéki adó 110 forintra emelkedik, amely az ÁFA-hatással együttesen 16 forintot meghaladó ugrást eredményez a dízelárakban. 2012. január 1-től pedig az ÁFA 25-ről 27 százalékra emelkedik, amely a benzin és a gázolaj esetében is 6 forintos ugrást eredményez. Ezek hatásait a nemzetközi jegyzésárak csökkenése, a forint dollárral szembeni erősödése tompíthatja, ám érdemi könnyebbségre csak hosszabb távon (minimum 3-6 hónap) számíthatunk.

Ismét csökkenhet a Brent/WTI különbség

A SolarCapital elemzői szerint főleg a Brent és az amerikai WTI olajfajták közötti árkülönbség csökkenésétől lehetne várni, hogy az Európában érvényes olajárak mérséklődjenek. A Brent jelenleg 109 dollár körül, a Crude pedig 86 dollár körül mozog a NYMEX és az ICE piacain.

A két árjegyzés 2010 októberéig közel azonos árfolyamon mozgott, ám az azt követően kezdődő észak-afrikai konfliktusok néhány OPEC tagországot a kitermelés mérséklésére késztettek, és ez végül a Brent típusú kőolajnál többletkeresletet generált. Illetve erősen emelte a geopolitikai kockázati felárat a határidős piacokon, mivel sokáig kilátástalan volt a vezetőváltáson átesett Líbia és Egyiptom sorsa is, amely közel 5 százalékát adja a teljes globális kőolaj kitermelésnek. A Brent árfolyama ez idő alatt 84,78 dollárról a közel 124,34 dolláros rekordárig erősödött május elejére.

A Brent jegyzése két dolog hatására mérséklődhet középtávon. Az egyik, amely ismét tartósan 100 dollár alá szoríthatja, és erre egyre nagyobb esély is mutatkozik, a külföldi, ám ottani érdekeltségekkel rendelkező kitermelők ismét normál kapacitáson való napi működése, amely elősegítheti a geopolitikai kockázati felár kiárazódását.

A másik jelentős befolyásoló tényező az euró övezeti államok támasztotta kereslet mérséklődése, amelyre szintén jelentős esély van, mivel a Monetáris Unió gazdaságának növekedési kilátásait már a Nemzetközi Valutaalap is rontotta. Véleményük szerint az eurózóna gazdasága ez évben az eddig várt 2 százalék helyett mindössze 1,9 százalékkal, illetve a 2012-es évre várt 1,7 százalék helyett csak 1,4 százalékkal bővülhet.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Proszto, 2011.10.27 20:02

Szerintem csak az állam elhatározásán múlna az egész.Ha annyira sötét lenne a közeljövő képe ahogyan lefestik,a nagy autógyárak nem kezdtek volna ilyen nagy arányú terjeszkedésbe és fejlesztésekbe.A jövedéki adót nem fogják csökkenteni,mert akkor a konvergencia program megvalósíthatatlan lenne.Így a különböző alternatív megoldásokat sem fogják hagyni elterjedni.Két választási lehetőséget hagynak nekünk.Vagy megszokjuk,vagy megszökünk.Több alternatíva nem létezik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tino, 2011.10.27 11:46

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tino, 2011.10.27 11:45

@Zodiakus:

Elsore is vilagosan fogalmaztal, de elbeszelunk egymas mellett. Te egy teoretimus szamitassal probalod alatamasztani, h a kormanynak adot kell csokkentenie. (A monololisztikus piacon az allamnak amugy nem feltetlenul csokken a bevetele, ha csokken a fogyasztas. Mo-on kb. 10%-kal esett vissza a fogyasztas az elozo evhez kepest.)
En pedig az eddigi tapasztalatok alapjan allitom, h nem lesz jelentos adocsokkentes. Olajcegek oldalarol meg plane nem lesz arcsokkentes, mert ha nem tudod megfizetni a 1,5 euro koruli benzinarat, akkor eladjak vki masnak. Mo-on mar kb. 10%-kal esett vissza a fogyasztas az elozo evhez kepest. :-/

@Arabic:

Egyetertunk, Mo-on tenyleg nyakig er a szar, es kintrol meg lotykoli is par nagyokos. Na ezeket kellene jol pofan suhintani.

Nyugaton tenyleg sok minden jobb. De ha 20 ev alatt csak az arak zarkoztak fel, a berek nem, akkor ezen felesleges rugozni. Vagy te is szerencset probalsz kulfoldon (nem konnyu dontes), vagy a meglevo szart kell kipofozni vmilyen elfogadhato formara.


@Jhony:

Amit te mondasz azok jok, de nem tomegesen elerhetoek 5> ev idotavban. Addig is kellene csinalni vmit.
Ra lehetne fekudni a megujulo energia piacra, megfelelo szabalyozassal meg kreativ termekekkel nagyot kaszalhatnank. Ugyanis ha olaj hianyaban elkezd zsugorodni az autoipar, akkor vmit kell majd gyartani helyette. Europa pedig jo piac lenne erre.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Arabic, 2011.10.26 11:15

@Zodiakus: Már látom lelki szemeim előtt hogy rohannak a számológép után... és azonnal csökkentik az árakat.

drága barátaim, ébresztő...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2011.10.25 18:12

Lehet nem fogalmaztam világosan.Bocsi!No,akkor fussunk neki még egyszer a benzinárnak.Ki kell venni az árképzésből egy-két dolgot.
És a beépített adók,és díjak fixek legyenek,ne százalékosan beépítve.
Mit jelent ez?Ha emelkedik 1$-al az olaj hordónkénti ára,az a mostani adókkal,és díjakkal visszaszámolva majd 2,5$-árt jelent.Ez azt jelenti hogy egyre jobban szétnyílik az olló a tényleges költség,és a kuton megvásárolt ár között.Röhögve tenné zsebre az állam a különbséget,ha ....ha nem csökkenne a fogyasztás.Minél jobban emelkedik,annál kevesebben,keveset fogják használni az autót.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html