Újabb termékeket korlátoz az MNB

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szigorúan korlátozta a különbözetre vonatkozó pénzügyi megállapodásokat (CFD) kínáló öt hazai piaci szereplőnél e spekulatív, kiemelten kockázatos termék lakossági forgalmazását.
Herman Bernadett, 2019. augusztus 2. péntek, 14:37
Fotó: Shutterstock

A jegybank azt követően lépett, hogy lezárult a CFD-vel és bináris opcióval kapcsolatos uniós termékintervenció, s a feladatot a nemzeti felügyeleti hatóságok vették át. CFD-ket lakossági ügyfeleknek négy hazai befektetési vállalkozás és egy hitelintézet - Concorde Értékpapír Zrt., Erste Befektetési Zrt., eBrókerház Befektetési Zrt., Equilor Befektetési Zrt., illetve MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. - értékesít.

Korlátozások lesznek

Az MNB a többi uniós tagállami felügyelet gyakorlatának, illetve az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) elvárásának figyelembevételével korlátozta például az ügyfelektől elvárt kezdeti fedezetet úgy, hogy a tőkeáttétel nem lehet nagyobb harmincszorosnál.

Az érintett lakossági ügyfelek védelme érdekében a piaci szereplők automatikus biztosítékzárási védelemre kötelezettek. Eszerint, ha a CFD kereskedési számla összege és az ahhoz kötődő összes nyitott CFD-pozíció nem realizált nettó nyeresége az azokhoz tartozó teljes kezdeti fedezet fele alá csökken, akkor egy vagy több CFD-pozíciót zárni kell, mégpedig az ügyfélnek legkedvezőbb módon.

A negatív számlaegyenleg elleni védelem érdekében előírás az is, hogy az ügyfél CFD-ügyletekkel összefüggő összes kötelezettsége nem haladhatja meg az ügyfél tőkéjének a CFD kereskedési számlán adott pillanatban meglévő összegét, ezzel egy felső limitet biztosítva a potenciális veszteségnek.

Reklámozni tilos

A piaci szereplők nem tehetnek közzé a CFD-kkel való kereskedéséhez kötődő marketing célú információkat, kivéve ha az tartalmazza az MNB által előírt standardizált kockázati figyelmeztetést, ami bemutatja a veszteséges ügyfélszámlák arányát is. A szolgáltatók továbbá nem ösztönözhetik a kereskedést lakossági ügyfeleik részére nyújtott bónuszokkal, illetve más pénzügyi vagy nem pénzügyi juttatással sem.

Mint ismert, az ESMA - a pénzügyi eszközök piacáról szóló uniós rendelet (MiFIR) előírása alapján - a CFD-k kapcsán 2018. augusztus 1-jétől, a bináris opciók vonatkozásában pedig tavaly július 2-ától termékintervenciós döntéseket hozott. Ennek keretében betiltotta a bináris opciók lakossági ügyfélkörben való hirdetését, forgalmazását és értékesítését és korlátozta a CFD-k forgalmazását. Az ESMA e döntéseit (kisebb módosításokkal) többször is meghosszabbította, a CFD-ket érintő korlátozás így 2019. július 31-ig, a bináris opciókra vonatkozó tiltás 2019. június 30-ig maradt érvényben az Európai Unió, így Magyarország területén is.

Korábban is ez volt a helyzet

Az MNB mostani határozatai azért voltak szükségesek, mert az egységes uniós termékintervenciós korlátozás megszűntével annak helyébe Európa-szerte nemzeti felügyeleti intézkedések léptek, lépnek. Az ESMA és más nemzeti felügyeleti hatóságok által a bináris opciók kapcsán azonosított kockázatok Magyarországon kisebb mértékben jelennek meg. Az ESMA termékintervenciója előtt ezek ugyanis csak két intézménynél voltak elérhetők lakossági ügyfelek számára, s ezeknél mind a forgalom, mind az érintett ügyfélszám rendkívüli alacsony volt.

A mostani határozatok tehát érdemben nem változtatnak a brókercégek eddigi gyakorlatán. A Concorde Értékpapír Zrt. a Napi.hu-nak úgy nyilatkozott, a cég online kereskedési szolgáltatása, a ConcordeTrader eddig is megfelelt a friss MNB rendeletnek, tehát valójában nem is kellett változtatniuk a kereskedési feltételeken vagy az üzleti gyakorlaton. A Concorde-nál az egyik legalacsonyabb a veszteséges számlák aránya az iparágban, ezért számukra inkább előny, hogy minden szolgáltatónak kötelező ezt közzétenni. "Azt az iparágban megszokott gyakorlatot sem követtük, ami az ügyfeleket különböző marketing eszközökkel a "professzionális ügyfél" besorolás felé terelte" - tették hozzá.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK