Az Egyesült Államok szenátusa a héten vitatja meg azokat a törvényjavaslatokat, amelyek határt szabnának az olajpiaci spekulációknak (a kongresszus korábban ellenszavazat nélkül találta azokat vitára alkalmasnak). A most terítéken lévő javaslatok szerint törvényi szabályozással kell elősegíteni azt, hogy az olajpiacon a keresleti és kínálati viszonyok kiegyensúlyozottabbakká váljanak. A spekulációs hatásokat kiszűrve az olaj árfolyama nem lenne magasabb hordónként 80 dollárnál - írja elemzésében a Bloomberg. A már korábban ismertté vált elképzelések szerint egyrészt törvényileg korlátoznák az egy befektető által tartható határidős olajkontraktusok számát, másrészt növelnék a közzétételi kötelezettség alá eső adatok körét az árupiaci szereplők körében (Napi, 2008. július 14.). A törvényjavaslatot a szenátusban még az augusztusi szabadságolások előtt szeretnék megszavaztatni. A republikánus és a demokrata törvényhozók egyaránt támogatják a spekuláció visszaszorítására irányuló kezdeményezéseket. Jóllehet választási évben az amerikai törvényhozás általában tartózkodik a jelentősebb törvények megalkotásától, a meredeken emelkedő olajár azonban frusztrálja a választókat, és ezt nemcsak a szenátorok, de az elnökjelöltek is igyekeznek figyelembe venni. Barack Obama demokrata elnökjelölt június végén olyan javaslatot tett, amely a szabályozott piacokra kényszerítené az olajüzleteket és szövetségi vizsgálatot tenne lehetővé a gyanús üzletek esetében. John McCain republikánus elnökjelölt pedig a féktelen spekuláció megállításának azonnali szükségességére hívta fel a figyelmet és azt mondta, hogy új szabályozást vezetne be a piacok integritásának biztosítására. Ugyanakkor sok piaci szereplő szerint nem a spekuláció a felelős a magas olajárakért, hanem a fejlődő gazdaságok - leginkább Kína és India - által generált többletkereslet. Ezt pedig nehéz amerikai törvénykezési módszerekkel orvosolni, az ilyen próbálkozások csak a piaci folyamatok torzításához vezethetnek.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!