A legfrissebb Magyar Közlönyben komoly megszorításokat rendelt el Orbán Viktor miniszterelnök. Jól jellemezheti a kritikus helyzetet, hogy a projektek lemondása miatt felszabaduló forrásokat egyből vissza is kell fizetni a közös kasszába.

Tegnap este ugyanis megjelent egy kormányhatározat egyes budapesti és vidéki közösségi fejlesztésekről szóló kormányhatározatok módosításáról és visszavonásáról (1389/2023. - IX. 5.) címmel. Ebben a kabinet "a Magyarország szomszédságában zajló háborúra", valamint a rezsicsökkentés megvédésére hivatkozva, megtakarítás címen huszonnégy olyan határozatot vont vissza, amelyekkel különböző beruházások megvalósítását támogatta - nagyrészt Budapesten.

 

Tehát a kormány visszavonja:

 

  • a 2024. évi XXXIII. Olimpiai Játékok, valamint a XVII. Paralimpiai Játékok Budapesten történő megrendezése érdekében benyújtandó pályázathoz kapcsolódó „Olimpiai városrendezési, elhelyezési és helyszínterv” jóváhagyásáról és a versenyhelyszínek megközelítését szolgáló közlekedési infrastruktúra-fejlesztésekről szóló 1054/2016. (II. 15.) Korm. határozatot (ebben szerepel több, a Budapest 2030 hosszú távú városfejlesztési koncepcióban szereplő felújítás is, többek között a kisföldalatti, a ráckevei HÉV felújítása);
  • az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretéből törölték az Albertfalva megállóhely, továbbá Külső Körvasút új megállóhelyeinek fejlesztési előkészítését;
  • az Egészséges Budapest Program Dél-budai Centrumának helyszínéről szóló 1592/2016. (X. 27.) határozat azon pontját, miszerint "a Dél-budai Centrum megközelíthetősége érdekében kettő darab autópálya-lehajtó kerüljön megépítésre";
  • a Kemény Ferenc Sportlétesítmény-fejlesztési Programból az észak-csepeli Budapesti Xtrém Szabadidő Parkot, illetve a fedett pályás atlétikai multifunkciós csarnokot, a Budapesti Velodromot, valamint a ráckevei Dunai Evezős Központot (itt két határozatot is szükség volt megváltoztatni);
  • a teljes "budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztésének irányairól szóló" határozatot, pedig abban kimondták azt is, hogy meg kell újítani a "Budapest fejlettségéhez mérten méltatlan állapotú vasúti pályaudvari rendszereket";
  • a kiemelt budapesti közösségi fejlesztések keretében a fővárosi közúthálózat fejlesztésének egyes elemei között - mások mellett - a Galvani utca–Illatos út vonalában megépítendő új, kötöttpályás közlekedéssel együtt, 2×3 forgalmi sáv szélességű Új Duna-híd, valamint a Fehérvári út és az Üllői út–Határ úti csomópont közötti kapcsolódó közlekedési infrastruktúra terveinek előkészítését;
  • a Hortobágyi Deportálások Emlékhelye előkészítését;
  • a Recski Nemzeti Emlékpark fejlesztését;
  • a Gödön megkezdett Adatközpont-beruházás állami érdekű hasznosítását;
  • az egykori Józsefvárosi pályaudvar és az egykori MÁV Északi Járműjavító területén megvalósítandó közcélú beruházások közlekedési kiszolgálását;
  • a fővárosi zöldterületek megújításához és a városmajori közparkfejlesztés megvalósításához szükséges határozatot;
  • a debreceni velodrom előkészítését;
  • a „Kerékpározás éve” program megvalósításával összefüggő kormányzati intézkedésekről szóló határozat azon pontját, melyben a kormánynak gondoskodnia kell Budapest és a fővárosi agglomeráció kerékpáros kapcsolatainak, a térségben a kötöttpályás közlekedés kerékpáros elérhetőségének, a kerékpárút hálózatának állapotáról és fejlesztésének fő irányairól szóló koncepció kidolgozásáról;
  • a Gellért-hegy közösségi közlekedési kapcsolatának megteremtését és közterületeinek megújítását;
  • a budapesti agglomeráció közlekedési módváltását elősegítő elővárosi vasútállomások és megállóhelyek elérhetőségének, valamint személygépjármű-parkoló és kerékpártároló létesítményeinek fejlesztéséről szóló határozat azon pontjait, melyek elősegítették volna a kerékpárral ingázók arányának növelése érdekében átfogó budapesti agglomerációs kerékpár-hálózatfejlesztési stratégia megalkotását;
  • a Dél-budai Centrumkórház megközelíthetőségének teljes fejlesztését, még azt a határozatot is, amelyben kimondták, hogy a kormány e célból 673 436 550 forint összeghatárig bocsásson ki támogatói okiratot a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. részére;
  • a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Katolikus Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Szakgimnázium infrastrukturális fejlesztésének előkészítését és megvalósítását;
  • a hiányzó vasúti megállóhelyek, átszállási csomópontok kiépítése a budapesti agglomerációs vasúti hálózat fejlesztését;
  • valamint a Kelenföldi Duna-parti Sétány megvalósítását.

Ezután Orbán Viktor felszólítja Lázár János építési és közlekedési minisztert, hogy szeptember 15-ig gondoskodjon a Beruházás Előkészítési Alapból és a Beruházási Alapból a jelen határozatban szereplő projektekhez biztosított és fel nem használt források visszafizetéséről, valamint gondoskodjon az egyéb módon biztosított és fel nem használt forrásoknak a Magyar Államkincstár „2023. évi befizetések” megnevezésű számla javára történő befizetéséről.