Öreg pláza, nem vén pláza

Európa szerte mi kedveljük a legjobban a régi, kisebb plázáinkat, ragaszkodunk hozzá, hogy ott vásároljunk, egy központ fő vonzerejének pedig az árat, a tisztaságot és biztonságot tartjuk - derül ki egy a vásárlói szokásokat 21 országban felmérő CBRE kutatásból. Az eredmények szerint noha az e-kereskedelem folyamatosan egyre nagyobb teret nyer, ez nem fenyegeti bezárással a boltokat.
Napi.hu, 2014. július 15. kedd, 12:50

Meglehetősen különbözőek a vásárlási szokások Európa egyes térségeiben, de még a régión belül is. A "plázatársadalmak" , és a fiatalok nagyon fogékonyak az újdonságokra, náluk főként az élménykeresés motiválja a bevásárlóközponti látogatásokat, ez főként a déli államokban, vagy Romániában jellemző.

Máshol céltudatosan, csak az adott termék beszerzéséért keresik fel a központokat - ilyenek a skandináv és a cseh vevők -,  mi magyarok pedig inkább a két szélsőség között helyezkedünk el vásárlóként. Egyszerűen (és új fejlesztések híján is) szeretjük a kicsit öregebb és kopottabb plázákat - ismertette a CBRE kutatásának eredményeit ma sajtótájékoztatón Borbély Gábor, a CBRE kutatási és tanácsadási részlegének vezetője.

Forrás: CBRE

Mint kifejtette, a kutatás egyik fő üzenete a bevásárlóközpont tulajdonosok felé, hogy Magyarországon érdemes ezekre a top kategórián kívüli centrumokra is költeni, miután a felmérésben részt vevők 47 százaléka leginkább ezeket a másodvonalbeli plázákat preferálta, míg az éllovas ötöst 45 százalékuk, a high-street shoppingolást pedig 7 százalékuk.

Az európai arány ezzel szemben: a piacvezető plázákat a válaszolók 44 százaléka részesíti előnyben, a másodvonalbelieket 28 százalék, a bevásárlóutcákat 21 százalék. Ausztriában egyformán egyharmad-egyharmad-egyharmad az arány. A felmérés arra is rámutatott, hogy Európában főként az élvonalbeli plázák feljavítására, modernizálására költöttek a válság éveiben a tulajdonosok, míg a bevásárló utcák és a kisebb központok lassan leamortizálódtak.

Forrás: CBRE

Kiderült, hogy minél gazdagabb egy ország, a poteciális vevők annál kevesebbet hajlandók utazni egy bevásárlóközpontért, míg a kevésbé jómódúak hosszabb utazást is bevállalnak. Magyarországon a válaszolók 40 százaléka hajlandó negyedórát, 25 százaléka fél óránál is többet utazni a kiválasztott bevásárlóközpontért. Erős jelzés a tulajdonosok felé, hogy a válaszolók 75 százaléka az elmúlt három évben a központok színvonalában semmilyen javulást nem érzékelt.

Az online kereskedelem előretörése kapcsán kiemelték, a fizikai tér szerepe továbbra sem csökken, s ugyan online keressük a termékeket, de a fizikai boltban vásároljuk meg.

Forrás: CBRE

A panelbeszélgetés tanulsága, hogy az online kereskedelem várhatóan nem szorítja ki a hagyományos értékesítést. A webshopoknak nagyon nehéz megkapaszkodni fizikai jelenlét nélkül, a tradicionális kereskedők viszont webshop nélkül nem életképesek, vagyis a kettő együtt létezik. Tévhit, hogy az online értékesítés olcsóbb, mint a hagyományos, legalábbis egy bizonyos méret felett. A jövő pedig mindenképpen a többcsatornás értékesítésé.

HOZZÁSZÓLÁSOK