A jó idő beköszöntével sokan utaznak autóval a szomszédos országokba, számukra hasznos információ, hogy a nyaralás célpontjai felé vezető úton mennyit és milyen módon fizethetnek az autópálya-használatért.

Az e-autopalyamatrica.hu a felhasználók kérdéseit, visszajelzéseit is figyelembe véve összegyűjtötte a tavaszi és nyári utazások legnépszerűbb – összesen mintegy két tucat – célországok autópályadíj-fizetéssel összefüggő alapvető tudnivalóit.

Tulajdonképpen nincs két olyan ország, ahol ugyanannyit kellene fizetnünk az autópályák használatáért, ám korántsem a hazai úthasználati jogosultság a legdrágább.

A díjak beszedését alapvetően két módon oldják meg: matricás (időalapú) és kapus rendszerrel.

Utóbbi általában drágább, és bizonyos időszakokban komoly torlódások is kialakulnak, elég, ha a nyáron gyakorta beduguló horvát autópályákra gondolunk.

Bizonyos országokban egyes szakaszokon nem kell útdíjat fizetni, más államokban pedig egyáltalán nem.

Minden második magyar utazik valahová, ahol még nem járt

Aggódnak a magyarok is az utazással kapcsolatban felmerülő költségek emelkedése miatt, de kevésbé, mint a régió többi országának lakói. Leginkább az elszálló szállásdíjak zavarják a hazai utazókat, de ennek ellenére utazni fognak. Bővebben>>>

Van, ahol nehezebb követni, mert eltér a magyar rendszertől

Ausztriában is a hazaihoz hasonló időalapú matricás rendszer van érvényben. A matricát a szélvédőre kell ragasztani, amely a hazai benzinkutakon is megvásárolható. A 10 napra szóló autópálya-matrica ára: 9,9 euró, a 2 hónapra szólóé 29 euró, az éves 96,9 euróba kerül. A 10 napos matricánál a lyukasztás napja az első nap. A lakókocsi, utánfutó nem matricaköteles.

  • Bosznia-Hercegovinában kapus rendszer érvényes, azonban 20 százalék kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártya is váltható (ennek ára 39 BAM – konvertibilis márka, amely lehetővé teszi az automatikus fizetést is. Szakaszok: Sarajevo – Tarčin: 2,51 BAM, Sarajevo – Lepenica: 1,2 BAM, Lepenica – Tarčin: 1,2 BAM, Zenica – Sarajevo: 6 BAM, Medjugorje – Ljubušky: 1,2 BAM.
  • Bulgáriában is matricás rendszer működik: a hétvégi jogosultság ára 9 leva, a heti: 13, a havi 27, a negyedéves 48, míg az éves matrica 87 levába kerül.
  • Csehországban e-matricás rendszer van érvényben: a személyautókra vonatkozó 10 napos matrica ára 310 korona, míg az 1 hónapig érvényes 440 koronába kerül, az éves 1500 korona. Motorkerékpárral az autópályák használata ingyenes.
  • Franciaországban fizetőkapus rendszer működik, személyautós használattal az egyes szakaszokért 6 és 80 euró közötti összeget kell kifizetnünk. A kapuknál készpénzt, bankkártyát és hitelkártyát is elfogadnak. Léteznek nem fizetős autópálya-szakaszok is, valamint a fizetős szakaszokat felhajtó előtt mindig a „PÉAGE” felirattal jelzik.

Franciaország nagyon fejlett úthálózattal rendelkezik (12000 kilométer). Európában itt található a leghosszabb úthálózat, amely behálózza az ország összes települését. Az autópályák közúti jelzése kék alapon feltüntetett autópálya logóból áll.

Mennyibe kerül a legnépszerűbb autós célpont?

A legnépszerűbb autós célpont Horvátország, itt ugyancsak kapus rendszeren keresztül tudunk fizetni az autópályák használatáért.

Horvátországnak összesen 1251 kilométernyi autópálya útvonala van. A kapuknál készpénzzel (euró) és bankkártyával is fizethetünk, továbbá egy ENC nevű fedélzeti eszköz segítségével megállás nélkül, csupán lelassítva, kimondottan az eszköz használóinak kialakított külön sávon haladhatunk tovább a kapukon.

A szakaszokért 5,8 és 30,6 euró összeget kell fizetnünk.

Van, ahol nincs is autópálya, mégis fizetni kell

  • Lengyelország is kapus rendszerrel szedi az útdíjat, az A1, A2 és A4 jelű autópályákon kell fizetni. Járműkategóriától függően kilométerenként 0,2-0,5 zlotyi (PLN) alakul tarifa.
  • Montenegróban nincsenek autópályák, fizetni mégis három helyen kell: a Sozina alagúton való áthaladás 2,5 euró/személygépkocsi összegbe kerül; a Lepetane komp használatának díja 5 euró/személygépkocsi; a 13 kilométeres Trebinje-Herceg Novi kétsávos útért 3 euró/személygépkocsi díjat kell kifizetnünk.
  • Németországban az autópályák használata személyautóval és motorkerékpárral minden szakaszon ingyenes.
  • Olaszországban is kapuknál kell fizetni – készpénzzel és bankkártyával, vagy vehetünk előre feltöltött Viacardot. Az autópályára történő felhajtáskor egy jegyet kapunk, a díjat az autópálya elhagyásakor kell kifizetni. Drága az olasz autópályákon való utazás, a szakaszok díja 10 és 64,4 euró között alakul. Négy alagúton (Grand St. Bernard, Monte Bianco, Munt La Schera, Frejus) való áthaladásért is fizetnünk kell 15 és 47,4 euró közötti összeget.
  • Románia teljes úthálózatán matricás fizető rendszer van használatban. A személyautós kategóriában az 1 hétig érvényes matrica ára 3 euró, az 1 hónapig érvényes változat ára 7 euró. Jelenleg 748 kilométer gyorsforgalmi utat vehetnek igénybe a Romániában autózók.
  • Spanyolországban is fizetőkapus rendszer van érvényben, 100 kilométerenként 9-10 euró tarifával kell számolnunk átlagosan.
  • Svájcban az autópályák és autóutak használatához éves matricát kell vásárolni, mert nincs annál rövidebb ideig érvényes változat. Az éves díj 40 svájci frank.
  • Szerbiában is kapus rendszeren keresztül egyenlíthetjük ki az úthasználat díját. Fizethetünk készpénzzel is, de a kártyás fizetés a kapuk mindegyikénél lehetséges. Az egyes szakaszokért 1,5 és 6,5 euró közötti összeget kell leszurkolnunk.
  • Szlovákia autópályáin a miénkhez hasonló időalapú matricás fizető rendszer van érvényben. A matricát kötelező a szélvédőre ragasztva tartani. Személyautós kategóriában a 10 napig érvényes matrica ára 12 euró, az 1 hónapig érvényesé 17 euró. Motorkerékpárral az autópályák használata ingyenes.
  • Szlovéniában a hazaihoz hasonló időalapú matricás rendszer van. Az 1 hetes matrica ára személygépkocsira (2A kategória) 15 euró, az 1 hónapos matrica ára 30 euró. A matricák beszerezhetők benzinkutaknál, akár Magyarországon is a MOL-kutaknál.

Pár országban semmibe nem kerül

Az egyes országokban az útdíjak mértéke általában a gépjármű tömegétől, emissziós osztályától és a megtett útszakasz hosszától függ. Bizonyos országokban egyes szakaszokon nem kell útdíjat fizetni, más államokban pedig egyáltalán nem. A személygépkocsik számára nincs útdíj az alábbi országokban:

  • Andorra;
  • Ciprus;
  • Észtország;
  • Finnország;
  • Izland;
  • Liechtenstein;
  • Luxembourg;
  • Málta;
  • Monaco;
  • Németország;
  • Ukrajna;
  • és a Vatikán.