A gazdaságfejlesztési miniszter rendelete szerint a 2023 év elején létrejött Magyar Bormarketing Ügynökség tulajdonosi jogait a kormányzat részéről a jövőben a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely gyakorolja. Egyelőre sokat nem lehet tudni az ügynökség feladatköréről, a céginformációs rendszer szerint a fő tevékenységei közé tartoznak majd konferenciák és kereskedelmi bemutatók szervezése és megvalósítása.

Nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosa már van területnek

2022 júliusában derült ki, hogy a közösségi bormarketing és a magyar bor népszerűsítésére irányuló kommunikációval összefüggő feladatok koordinálására Rókusfalvy Pált nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztossá nevezte ki a kormány. A döntés értelmében a korábbi műsorvezető és borász feladata lesz egy átfogó, a területre irányuló stratégia kidolgozása. Mindez mellet még az alábbi feladatok tartoznak a kormánybiztos hatáskörébe:

  • felügyeli a szükséges piackutatások, piaci elemzések elkészítését,
  • koordinálja a nemzeti forrásból megvalósuló bormarketing-tevékenységeket,
  • irányítja a stratégia részét képező bormarketingprogramok végrehajtását,
  • felügyeli a Magyar Bor (Wines of Hungary) mint közös márka használatát, elősegíti annak erősítését,
  • közreműködik a közösségi bormarketinghez kapcsolódó, központi költségvetési források biztosítását szolgáló döntések előkészítésében és végrehajtásában,
  • közreműködik a közösségi bormarketinget érintő kormányzati döntések előkészítésében és végrehajtásában,
  • eredetvédelmi javaslatokat fogalmaz meg az ágazati szereplők részére.

A stratégia készül és forrás is van a megvalósításra

2022 novemberében egy szakmai rendezvényen jelentette be Rókusfalvy Pál, hogy hamarosan elkészül a bormarketing stratégia és ennek megvalósítására évi 3 milliárd forintot biztosít a kormány a költségvetésből.

A feladat és a tét egyaránt óriási, de ilyen lehetőség sem volt még, a szőlő-bor ágazat marketingje ekkora segítséget nem kapott korábban. Az ország adottságai kedvezőek, a magyar borászok kiválóak, boraik világszínvonalúak, ki kell tehát használni a lehetőségeket, és az eredmény nem marad el

 –mondta a rendezvényen a kormánybiztos.

Rókusfalvy Pál abban bízik, hogy a költségvetési támogatás hatékonyan felhasználásával erősödhet a magyar bor nemzetközi elismertsége, így a jelenleginél sokkal magasabb áron lehet majd külföldön eladni.

A sikerhez együttműködésre, a magyar borközösség támogató összefogására ugyancsak szükség lesz, és nagyon sok fog múlni a fiatalokon is, hiszen a változásoknak mindig ők a kezdeményezői.