Budakeszin az elmúlt hetekben éles vita bontakozott ki egy elkerülő úttal kapcsolatban, amely bár vélhetően csökkentené a város átmenő forgalmát, nagy eséllyel veszélyeztetne egy helyi jelentőségű természetvédelmi területet. Ez a Nádas-tó és környezete, ahol mamutfenyők nőnek és amelynek nemrég maga az önkormányzat adott védett státuszt.

Az út két szakaszból állna:

  • egy rövidebb a Budaörsi út és a Pátyi út között, amely nem érinti a természetvédelmi területet,
  • és egy hosszabb a Pátyi út és a Telki út között, ez problémás.

Nem véletlen, hogy a Budapest Fejlesztési Központ (BKF) is öt lehetséges nyomvonalat tervezett korábban, különböző sebességhatárokkat, elkerülve vagy éppen átszelve a vitatott területeket.

Az önkormányzat kikérte az emberek véleményét, kérdőíveket postázott - bár ezek kézbesítésével kapcsolatban akadtak gondok - és tartottak egy lakossági fórumot is. Végül 1365 kérdőív érkezett vissza (Budakeszin 2019-ben közel 11 800 választásra jogosult ember élt).

A Pályi és Budaörsi út közötti szakasz megépítését a helyiek többsége támogatta, a másik szakaszt a többség ellenezte. Sőt, a támogatók nagy többsége is arra a két nyomvonalra "szavazott" (a 2. és 3.), amely nem halad keresztül a védett természeti területen.

A beruházás legnagyobb ellenzője a Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás. A szervezet szóvivője, Szigeti Balázs korábban lapunknak azt mondta, hogy a lakossági fórumon felszólalók többsége is a kerülőút ellen foglalt állás, sőt nemcsak a lakosok, hanem az önkormányzat által felkért élővilágvédelmi szakértő is határozottan károsnak nevezte azt. A meghívott közlekedési szakértő pedig - bár elismerte a beruházás gazdasági előnyeit - felvetette, hogy új zajvédő falakat kell majd húzni a városban és több ingatlanban extra hangszigetelésű nyílászárók beépítése válhat szükségessé.

Született egy ijesztő előterjesztés

Az elutasítás ellenére Győri Ottilia, a város fideszes polgármester egy olyan előterjesztést nyújtott be a képviselő-testület elé, amelynek megszavazása esetén ismét felkérték volna a Budapesti Fejlesztési Központot, hogy készítsen hatástanulmányt és rajzoljon egy újabb nyomvonalat a lakosság által elutasított szakaszra. A másik szakasz tervezése megindult volna, illetve megkezdték volna a Nádas-tó revitalizációját. Szigeti Balázs ez utóbbit furcsállja, hiszen a terület nem az önkormányzat kezelésében van.

A szervezet szóvivőjétől megtudtuk, hogy a képviselő-testület csütörtökön nem szavazott az előterjesztésről. Ezt Szigeti Balázs mindenképpen komoly előrelépésnek és sikernek tartja: abban bízik, hogy a kérdés nem kerül elő a jövőben és a Budakeszit kétségtelenül sújtó közlekedési problémákra fenntartható megoldást tud találni a városvezetés.

Biztos, hogy jó ez a beruházás?

Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás szerint az elkerülőút sokkal több problémát generál, mint amennyit megold. Számításaik szerint például a város főútjának forgalma mindössze 5 százalékkal csökken majd, miközben a mellékutakon új forgalmat generálhat.

Attól is tartanak, hogy az új út - úgynevezett feltáró útként - megnyitná a lehetőséget egy új lakóövezet létrehozásához, ráadásul a forgalom nyugatról kerülné a várost, amely az uralkodó szélirány miatt jelentős zaj- és légszennyezési többletet jelentene.

A civilek szerint a nemsokára elkészülő pátyi autópálya-felhajtó, valamint a hamarosan megújuló Telki-Páty meglévő aszfaltút tovább csökkenti az amúgy is elenyésző Telki-Budaörs irányú forgalmat, ez pedig még kevésbé indokolja az összekötő út megépítését.