A négy régiós országra – LengyelországSzlovákiaCsehország és Magyarország – kiterjedő felmérésben azt vizsgálták, hogyan változnak a háztartások fogyasztási szokásai a leggyakrabban vásárolt fogyasztói kategóriákban, köztük az édesség, az alkoholmentes ital, a gyógyszer, az állateledel és a kávé.

Magyarországon volt a legmagasabb azon háztartások aránya, akik visszavágták költekezéseiket, elsősorban az áremelkedésekre reagálva.

A cseh fogyasztók 15 százaléka csökkentette költségeit 2022 első negyedévében a gazdasági helyzet miatt, ez idén 22 százalékra nőtt. A szlovák háztartásoknál ez az arány a tavalyi 21 százalékról 25 százalékra, a lengyeleknél 20 százalékról 28 százalékra emelkedett az első negyedévben.

  • A magyarok többsége a nyaralásra, az éttermekre, a sportfelszerelésekre szánt költéseit fogta vissza a legjobban.
  • A tartós élelmiszerek, édességek és ruházat esetében kevesebbet vagy az olcsóbb márkákat keresték a háztartások.

Mindent megpróbálunk, hogy ne menjen rá ingünk-gatyánk az élelmiszerre

A hazai átlagos infláció mértékét meghaladó élelmiszer-drágulás hatással volt a hitelkártyás ügyfelek vásárlási szokásaira. Abban nincs változás, hogy továbbra is az élelmiszerekért fizetnek a leggyakrabban ezen a módon, a vásárlások gyakoriságában és értékében azonban már erőteljes volt az elmozdulás. Bővebben>>>

Van olyan élvezet, amiről nem hajlandók lemondani

Több termék vagy szolgáltatás kategóriában nem változtak a vásárlási szokásaik:

Miközben általában csökkentették fogyasztásukat a vásárlók, mind a négy országban emelkedett az alkoholos italok online értékesítése,

a magyaroknál az alkohol online értékesítése közel a duplájára, 15 százalékra ugrott a tavalyi 8 százalékhoz képest.

A következő negyedévben sem várható jelentős változás, egy-egy termékkategóriában javulhatnak a fogyasztói kilátások.

A 23 termékköre kiterjedő kutatást áprilisban, közel háromezer 18 és 55 év közötti magyar, cseh, lengyel és szlovák fogyasztó megkérdezésével készítette a Kantar piackutató, a Publicis Groupe megbízásából.

Van valami, amin a magyar háztartások nem hajlandók spórolni

Háztartásonként több mint 18 ezer forintot költenek médiára havonta a magyarok – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A felmérés szerint az emberek átlagosan napi csaknem 300 percet tévéznek, illetve több mint 200 percet interneteznek. Bővebben>>>