Elképzelhető, hogy a jövőben a rendőrség beveti a gyorshajtók elleni csodafegyvert, az átlagsebesség-mérést a baleseti statisztikák miatt. Azok ugyanis siralmasak.

A személysérüléses közúti balesetek száma 2018 első felében 5 százalékkal 7570-re nőtt. A halálos áldozatoké 7 százalékkal 286-ra, a sérülteké 5 százalékkal 10 ezer fölé emelkedett. Egy másik KSH-összefoglaló szerint a sofőrök hibája miatt bekövetkezett személysérüléses balesetek legnagyobb része - durván 10-ből 4 esetben - a nem megfelelő sebességre vezethető vissza, leegyszerűsítve a gyorshajtás a felelős azokért.

QP | Quality Placement

Ráadásul a balesetekhez köthető kár évente százmilliárdos tétel. (Erről részletesen a "Magyar abszurd: tragédiákkal, gyorshajtással, traffipaxokkal" és a "Megjött a halálszámla a magyar utakról" cikkeinkben olvashat.)

Utalás a bevezetésre

A nemzetközi példák alapján a gyorshajtás és a balesetek visszaszorításában hatékony módszer az úgynevezett átlagsebesség-mérés. Ennek a lényege, hogy az adott távolságot az adott autó mennyi idő alatt teszi meg. A sebességet két pont között méri az eltelt idő és a megtett kilométerek hányadosa alapján. Halmosi Zsolt, országos rendészeti rendőrfőkapitány-helyettes pár napja azt mondta, hogy átlagsebesség-mérés rendszerének bevezetésén jelenleg is dolgozik a rendőrség, ehhez azonban a jogszabályi feltételeket is meg kell teremteni.

A vonatkozó jogszabály egyébként már nevesíti az átlagsebesség-mérést, de Halmosi Zsolt nyilatkozata miatt megkerestük a rendőrséget, hogy milyen jogszabályra van még szükség. Arra is rákérdeztünk, milyen fázisban van az átlagsebesség-mérés bevezetése, hol és mikor léphet életbe.

A rendőrség válasza:

A rendőrség folyamatosan értékeli és elemzi a közlekedési helyzetet, keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel a hazai jogszabályi környezetnek megfelelően, a szabályosan közlekedők legkisebb mértékű zavarásával, ugyanakkor hatékony módon csökkenthető a balesetek száma és javítható a közlekedési morál. Ehhez többek között nemzetközi tapasztalatok megvalósíthatóságát, azoknak a magyarországi közlekedési kultúrába való adaptálhatóságát is vizsgálják.

Bár a rendőrségtől kapott válasz nem jelöl meg konkrét időpontot és útszakaszt, hogy hol és mikor vezetik be az átlagsebesség-mérést, valószínűsíthető, hogy hamarosan sor kerül erre.

A nemzetközi tapasztalatokra való utalás mögött pedig az állhat, hogy az átlagsebesség-mérés több más országban, például Ausztriában, Olaszországban és Hollandiában is beszédes eredményeket produkált. A rendszer bevezetése átlagosan több mint 10 százalékkal mérsékelheti a sebességet az adott szakaszon, a balesetek és a halálos áldozatok száma pedig 20-50 százalékkal csökkenthető.

Címlapkép: MTI Fotó: Mihádák Zoltán