A világ agrártermelése az elmúlt évtizedekben folyamatosan fejlődött, éves növekedése meghaladta a 2 százalékot. Ez az ütem magasabb, mint a világ népességének növekedési üteme! A távol-keleti országok középosztályainak gyors életszínvonal-emelkedése azonban sokat változtat az élelmiszer-fogyasztási szokásokon, ez tehát nem jelenti azt, hogy végtelenek a tartalékaink. Indiától Dél-Afrikán át számos fejlődő, ma még szegénynek számító országban drasztikusan megnőhet a kereslet főleg az állati termékek (hús, tojás, tej, tejtermékek) iránt - írja közleményében az OTP.

A fejlett piacokon erősödhet a minőség iránti igény, a vásárlói tudatosság és az egészséges életmód lesz a meghatározó. A vegán, vegetáriánus, és „mentes” (például cukormentes) termékek, valamint a laktóz- és gluténmentes étrendek globális népszerűsége is folyamatosan növekszik. Ezekben az országokban a marha- és sertéshúst, valamint a tejtermékeket lassan, de fokozatosan visszaszoríthatják a helyettesítésükre szolgáló, laboratóriumokban készülő élelmiszerek. Sokat számít az is, hogy a kétkeresős, városi családok napi rutinjába már nem fér bele a hosszabb időigényű élelmiszerkészítés.

A következő évtizedben ugyan még nem reális a műhúsok nagyobb arányú magyarországi térnyerése, de a húsok mesterséges előállításával foglalkozó cégek szárnyalnak a tőzsdéken. A befektetők érdeklődése tehát már most óriási.

Kevesebb zöldség, több alkohol

Az OTP Agrár szakértői szerint az extrém infláció miatt a következő 2-4 évben stagnálhat, vagy 5-10 százalékkal visszaeshet a zöldségek, gyümölcsök fogyasztása, a kenyérfélék piaca viszont az európai átlagot meghaladó mértékben növekedhet. Az elemzők a tejimitátumok iránti kereslet növekedésével is számolnak a laktózintolerancia és a tejfehérje-allergia miatt. A sertészsír és a napraforgóolaj használata háttérbe szorulhat a konyhákban, más növényi olajok népszerűbbek lehetnek.

Az egészséges életmóddal kapcsolatos vásárlói elvárások egyértelműen a csirkehús keresletét hajtják felfelé, a  liba- és kacsamáj pedig megmarad a vagyonosabb háztartások eledelének. A halpiacon az afrikai harcsa fogyasztása nőhet, a hazai halak közül pedig a ponty felhasználásával készült szálkamentes termékek forgalma.

Az OTP Agrárnál arra számítanak, hogy az alkoholos italoknál folytatódik a kereslet növekedése: a magyar háztartások költési hajlandósága folyamatosan növekvő tendenciát mutat, különösen igaz ez a bor- és sörszegmensre.