Kettős a magyar energiafogyasztók viszonya a szektorbeli (külföldi) befektetőkhöz, míg jelenlétüket a megkérdezettek alig több mint ötöde támogatja, a válaszadók közel fele (Budapesten 54 százaléka) hasznosnak tartja a versenyt az áram- és gázszolgáltatásban és csak ötödük nevezte károsnak a piacnyitást - derül ki az Energiainfo.hu szakportál reprezentatív felméréséből. A megkérdezettek 38 százaléka kifejezetten ellenezi a befektetők jelenlétét, a párpreferenciák alapján azonban jelentősek az eltérések, a Jobbik-szavazók 14, a Fidesz-szimpatizánsok 19, a baloldali pártok támogatóinak pedig 27 százaléka ért egyet a befektetők jelenlétével. Az energetikaszektorbeli állami szerepvállalást ugyanakkor a megkérdezettek valamivel több mint fele támogatja (pártszimpátia szerint ez az arány a Fidesznél 74, a baloldalon pedig 40 százalék).

A rezsicsökkentés kapcsán a megkérdezettek 59 százaléka szerint az állam akkor is alacsonyabb árakra kényszerítheti a szolgáltatókat, ha ez a cégeknek veszteséget okoz, a Fidesz-szavazóknál 70, a baloldal támogatóinál pedig 55 százalék gondolkodik így. Arra a kérdésre azonban, hogy a beruházások elhalasztása esetén is helyeslik-e a rezsicsökkentést, már csak 49 százalék válaszolt igennel, 40 százalék azonban kimondottan ellenzi ezt. A Fidesz és Jobbik szavazóinak kétharmada ugyanakkor a beruházások leállása ellenére is egyetért a központi árcsökkentéssel, a baloldali támogatottság azonban így 54 százalékra emelkedik az ellenzők aránya. A megkérdezettek 71 százaléka teljesen megbízhatónak tartják az áramszolgáltatást, a gáznál ez az arány 47 százalék (a megkérdezettek ötöde ugyanakkor nem használja ezt az energiaforrást, a gázt használók 58 százaléka elégedett maradéktalanul).

A megkérdezettek 38 százaléka vizsgálja meg minden esetben az energiaszolgáltatásról szóló számlát abból a szempontból, hogy milyen elemek szerepelnek rajta, 21 százalék viszont soha nem nézi meg. Korosztályonként is komoly eltérések vannak, az idősebbek fele minden alkalommal megnézi, míg a fiataloknál ugyanez az arány csak 31 százalék, sőt a fiataloknak a 33 százaléka soha nem nézi meg, míg az idősebb korosztálynak mindössze 15 százaléka ilyen.

 

QP | Quality Placement