A levélben - amely itt olvasható angolul - többek között azt írják, hogy az itthon tervezett koncesszió nem tekinthető a koncessziós irányelv értelmében koncessziónak, mivel annak irányelvi fogalma magában foglalja az építmény hasznosításának átengedését, valamint a hasznosításból eredő működési kockázatnak a koncesszió jogosultja általi viselését. Ezzel szemben a tervezett koncesszió hirdetményéből semmilyen kockázatviselés nem derül ki.

Rogán Antal a miniszterelnök kabinetfőnöke kifejezetten úgy nyilatkozott, hogy az építmény hasznosítását – azaz az útdíjak beszedését – továbbra is a kormány fogja végezni, illetve az egyetlen, a koncessziós jogosult által viselt kockázat, amelyet megemlített a kabinetfőnök, az árfolyamkockázat volt. Éppen ezért felmerül, hogy ez valójában egy leplezett közbeszerzés, amelyet úgy bonyolítanak le, hogy nem tartják be a közbeszerzési szabályokat, éppen ezért megsértik az uniós közbeszerzési irányelvet.

QP | Quality Placement

A másik pont, amire felhívják a figyelmet, az a tervezett koncesszió rendkívül hosszú időtartama, 35 év. A koncessziós irányelv értelmében, ha a koncesszió időtartama hosszabb, mint 5 év, akkor számításokkal kell tudni alátámasztani azt, hogy ez a hosszabb időtartam szükséges ahhoz, hogy a koncesszió jogosultjának megtérüljön a befektetése.

A TI közérdekű-adatigényléssel fordult a Nemzeti Koncessziós Irodához, amely azonban elutasította a kérelmüket. Éppen ezért nem tudják megítélni, hogy indokolt-e a 35 éves időtartam - olvasható a cívil szervezet Facebook-posztjában.

Mivel a magyar kormány egy jelentős piacot készül 35 évre lezárni, amely sérti az Unión belüli szabad versenyt, az Unió alapszabadságait, úgy mint a szolgáltatások szabad áramlását és a letelepedés szabadságát, valamint a belső piac egységét, ezért a TI szerint a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy indokolt-e a 35 évre koncesszióba adni Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát.

A közelmúltban derült ki, hogy a magyar kormány koncesszióba adná a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét annak fejében, hogy a nyertes 273 kilométer utat kibővít, 272 kilométert épít és 538 kilométert felújít. Azokra a pályaszakaszokra (M5, M6), amelyek jelenleg is koncessziós modellben működnek, opciós jogot biztosít a majdani nyertesnek.

Itt elolvashatja, hogy mi az a koncesszió és milyen kritikák érik ezt a működési modellt.