Augusztus elsejétől pótlóbuszokkal biztosítja a tömegközlekedést a MÁV tíz vasúti mellékvonalon, miután az ottani vasúti személyszállítás szüneteltetéséről döntött – közölte a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

Az alábbi tíz vasúti mellékvonalat érinti a lezárás:

  • 38 – Somogyszob–Nagyatád;
  • 47 – Godisa–Komló;
  • 78b – Balassagyarmat–Ipolytarnóc;
  • 89 – Miskolc–Tiszaújváros;
  • 98b – Abaújszántó–Hidasnémeti;
  • 103 – Karcag–Tiszafüred;
  • 114 – Mátészalka–Csenger;
  • 121 – Mezőhegyes–Újszeged;
  • 125a – Mezőhegyes–Battonya;
  • 146b – Lakitelek–Kunszentmárton.

Járműhiány és elmaradott infrastruktúra

Többnyire alföldi mellékvonalakról van szó, amelyek forgalma meglehetősen gyér, ezért az infrastrukturális fejlesztések ezeken elmaradtak. Problémás például, hogy a megállók messze vannak a településközpontoktól, így a lakosság inkább a közúti közlekedést választja.

A MÁV ráadásul járműhiánnyal küzd: a mellékvonalakra alig jut BZ-mellékvonat, ezért a régi mozdonyokat használják vagy buszokkal pótolják a szerelvényeket.

Az eredeti lista bővebb volt, mert rajta volt még három vonal:

  • 14 Pápa – Csorna
  • 66 Villány – Mohács
  • 113 Fehérgyarmat – Zajta.

Ezek csak azért maradtak meg, mert ezeknél jelentős az eltérés a vonalvezetésben a közút és a vasút között, és a vasút még mindig gyorsabb – írta a VEKE.

A MÁV is beszámolt a járműhiányról és az elöregedett BZ-flottáról

A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával.

 

Így a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében a MÁV közleménye szerint nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.

 

A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amelyről a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz.

E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait

– számolt be a vasúttársaság.

Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedési mód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen.

Visszatért a felár a reptéri vonatokra

A Nyugati pályaudvar és Ferihegy közötti feláras vonatok IC minőségű vonatrészei ismét felár megváltásával vehetők igénybe. Bővebben >>>