A Mérték Médiaelemző Műhely egy nemzetközi projekt keretében a rádiós frekvenciák magyarországi pályáztatását vizsgálta. Az új jelentés a 2018. január és 2021. április között lezárt pályázatokat vizsgálta. Ebben az időszakban összesen 77 pályázati eljárást zárt le a magyar Médiatanács, és további 21 eljárás volt folyamatban – írja a Mérték az Átlátszón elérhető blogján.

Ebben az időszakban 43 rádiós pályázaton – az eljárások 55 százalékában – egyetlen pályázó nyújtott be ajánlatot, egy-egy pályázati eljárásban átlagosan 1,6 pályázó vett részt.

A lezárt pályázatok negyedét a Fidesz-közeli médiaalapítványhoz, a KESMA-hoz tartozó Karc FM nevű politikai talk rádió nyerte meg. A pályázatok 18 százalékának nyertese a Rádió 1 nevű, szintén kormányközeli zenei rádiós hálózat, további 25 százalékát valamely egyházi-vallási tematikájú rádió szerezte meg. A Katolikus Rádió 12, a Mária Rádió 5, a református Európa Rádió 2 frekvenciát kapott. Az új kormányközeli zenei rádiós hálózat, a Best FM 4 frekvenciát szerzett, a KESMA-hoz tartozó Gong Rádió ebben az időszakban 3 frekvenciát nyert el, ezzel összesen hét városra kiterjesztve a hálózatát.

Kevés a kivétel

A pályázatoknak mindössze 14 százalékát – azaz 11 frekvenciát – nyerték meg olyan pályázók, amelyek nem tartoznak egyetlen hálózathoz sem.

Ez összességében azt jelenti, hogy a pályázatok 53 százaléka közvetlenül a Fidesz politikai érdekeit szolgálta, további 25 százaléka pedig a Fidesz szerint kívánatos világképet erősítette - írja a Mérték.

A vizsgált időszak egyik fontos jogszabály-változása volt a rádiós piaci médiakoncentrációra vonatkozó szabályok enyhítése. A 2019-es módosítás nyomán jelenleg egy médiaszolgáltató már négy körzeti és hét helyi, vagy tizenkilenc helyi rádiós médiaszolgáltatásra szerezhet engedélyt.

A helyi rádiók a Médiatanács pályázati gyakorlata alapján elsődlegesen nem a helyi közösség és a helyi vállalkozók érdekeit szolgálják, hanem kormányközeli szereplők terjeszkedését, illetve a kormánypártok által előnyben részesített politikai és világnézeti tartalmak eljuttatását a helyi közösségekhez - vélik a kutatók.

A Mérték kutatói szerint a Médiatanács nemcsak a vizsgált időszakban, hanem 2010 óta folyamatosan önkényes és politikailag elfogult döntésekkel alakítja a magyar médiarendszert.