A NAV a kötelezettségek késedelmes megfizetését vagy annak elmaradását késedelmi pótlékkal szankcionálja. A pótlékértesítő az előző év késedelmei után, nettó módon felszámított pótlék részletes és tételes levezetése. Az értesítő alapján mindenki nyomon követheti, hogy a NAV az esetleges pótlékát milyen tartozásokra számította fel, és tájékozódhat arról is, hogy azt mikor és milyen számlára kell megfizetnie.

Évente, október 31-ig kizárólag az várhatja az adószámla-kivonatát, illetve a pótlékértesítőjét, akinek az adószámlája legalább 5 000 forint tartozást vagy túlfizetést mutat, illetve az előző évben késedelmesen, vagy nem teljesített valamilyen fizetési kötelezettséget, így 5 000 forintot elérő pótléka keletkezett.

Mint arról az adóhatóság tájékoztatott kedden, a napokban fejezték be az adószámla-értesítők kiküldését ügyfélkapus ügyfeleinek. Október végéig pedig postán kapnak adószámla-kivonatot azok, akiknek nincs ügyfélkapu-hozzáférésük. Adószámla-egyenlegéről csak az kap értesítést, akinek legalább ötezer forintnál több tartozása vagy ezer forintnál több túlfizetése van. Országosan több mint egymillióan kaptak elektronikus értesítést, míg ötszázezren postán kapják az adószámla-kivonatot a következő hetekben - írja közleményében a NAV.

Az értesítőt az ügyfélkapusok az elektronikus tárhelyen (https://tarhely.gov.hu) kapták meg, erről alapbeállítások mellett e-mail-értesítés is érkezik a regisztrációkor megadott címre. Ilyenkor érdemes megnyitni a tárhelyet, mivel a beérkezett üzenetek harminc nap elteltével automatikusan törlődnek a felületről, kivéve, ha azokat a megnyitás után a tartós tárba helyezik. Ha valaki ezt a 30 napos határidőt mégis lekési, akkor lekérdezheti adószámla-egyenlegét az eBEV-portálon is. A NAV honlapján elérhető „Segédlet adószámla-lekérdezéshez” címmel egy részletes útmutató, ami lépésről lépésre bemutatja a lekérdezés menetét.

Akinek tartozása van, ügyfélkapus hozzáféréssel akár online bankkártyás fizetéssel is rendezheti azt az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásból (https://onya.nav.gov.hu), de fizetheti átutalással, csekken vagy a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával. Átutaláskor a közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet. Csekket igényelni a legegyszerűbben a 1819-es ingyenesen hívható NAV Infóvonalon lehet a 4-es menüpontban.

Túlfizetéskor annak kiutalását vagy tartozásra átvezetését a 2117-es számú „Átvezetési és kiutalási kérelem az adószámlán mutatkozó túlfizetéshez” nyomtatványon lehet kérni. A nyomtatvány már az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban is elérhető, így külön segédprogram telepítése nélkül, bármilyen okoseszközön, akár mobiltelefonon is használható.

Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez, általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon. Konkrét adatok lekérdezéséhez, egyeztetéséhez a NAV Ügyfél-tájékoztató és Ügyintéző Rendszerét a 06-80/20-21-22-es számon lehet hívni.  Ehhez az ügyintézéshez mindössze ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges.

Az október 31-i mellett másik határidő is lejár, amire érdemes figyelni az adózóknak: az áfalevonás igénylését még szeptember 30-ig lehet megtenni. Részletekről ebben a cikkben írtunk.