A felnőtt magyar lakosság közel fele saját megítélése szerint tudatosabban viszonyul a mindennapok lényeges kérdéseihez, mint az emberek többsége, míg 46 százalékuk átlagosnak tartja a hozzáállását a Generali legújabb reprezentatív kutatása szerint. A felmérés nemcsak azt mutatja meg, hogy a jelek szerint a magyarok magabiztosan navigálnak az őket foglalkoztató témákban, de arról is részletes képet fest, hogy mi jár leginkább napjainkban a hazai felnőttek fejében.

Nem meglepő módon a mindennapokat eluraló energiaválság aggasztja leginkább az embereket: döntő többségük (71 százalék) szerint ugyanis a közeljövőben az áram- és gázfogyasztással kapcsolatban kell sokkal tudatosabbnak lenniük, de a hamarosan fenyegető vízhiány is foglalkoztatja őket.

A rezsikérdés az 50 év felettieket nyomasztja leginkább - valószínűleg ők érzik magukat a leginkább kiszolgáltatottnak az emelkedő költségekkel szemben. Ez nem különösebben meglepő, hiszen évről évre egyre többen (a tavalyi 54 százalék után 2022-ben 59 százalékban) látják úgy a magyarok, hogy mire nyugdíjas korba érnek, a megélhetéshez szükséges állami hozzájárulásra már nem számíthatnak.

Ébredezik a pénzügyi tudatosság

A kutatás eredményei szerint a megkérdezettek fele kifejezetten fontosnak tartja, hogy a jövőben tudatosabban álljon a pénzügyeihez – vagyis nagyobb hangsúly esik a tervezésre, öngondoskodásra, megtakarítási formákra is. Ez persze a lehetőségektől és a körülményektől nagyban függ, hiszen azok között, akik rendszeresen tudnak komolyabb összeget félretenni, többségben vannak a 40 év alatti, magasabb iskolai végzettségű fővárosi lakosok.

„Miközben a felmérésből egyértelműen kiderült, hogy jelenleg főként a megélhetés, az anyagi boldogulás foglalkoztatja leginkább a magyarokat, a jelek szerint egyre többen szeretnének tudatosabban hozzáállni a bolygónk jövőjét és az egyéni elégedettséget befolyásoló kérdésekhez. Így a klímavédelemhez (37 százalék), az egészséges életmódhoz (31 százalék), a gyermekneveléshez (21 százalék) vagy éppen a rendszeres testmozgáshoz (14 százalék). A válaszok alapján mintha egyfajta tudatos „ébredés” zajlana az emberek fejében” – vonja le a kutatás tanulságait Árr Mariann, a Generali Biztosító marketingvezetője.

Mennyi lesz? 

A Gorenje háztartásigép-gyártó felméréséből pedig az derült ki, hogy magyarok négyötödét foglalkoztatja az energiavészhelyzet kapcsán jelentkező többletköltségek mértéke. Leginkább a 60 év felettiek aggódnak a növekvő rezsiszámla miatt, míg a 18-39 év közötti korosztályt kevésbé foglalkoztatja, ha megnőnek a költségek.

Utóbbi kutatásból az is kiderült, hogy 10-ből 5 ember nem tudja, hogy a háztartási gépek használata mekkora többletet fog jelenti a havi kiadásokban.