Budapest ugyan az aktuális piaci ár alatt juthatna hozzá 51 új villamoshoz, ám a városháza csak 20 darabot vásárolna meg ezekből a forráshiányra hivatkozva - derül ki a Világgazdaság cikkéből. A városvezetés saját becslése szerint 50-70 százalékkal kedvezőbb áron lehet megvenni ezeket, illetve lehetne megvásárolni a további 31-et.

A húsz darab villamos a Cafok rövid, 34 méteres változata. További 26 rövid, valamint öt hosszú, 56 méteres villamost lehetne rendelni ennek a szerződésnek a keretében. A villamosok megvásárlása nem filléres tétel. Jelen állás szerint a 20 rövid Cafért nettó 40 millió eurót fizethet a főváros, ami 420 forintos árfolyammal számolva csaknem 17 milliárd forint.

Eredetileg 2021. május 18-ig kellett volna dönteni a villamosok lehívásáról, amit elhalasztottak, de sikerült elérni, hogy a spanyol szállító haladékot adjon. A csúszás miatt a szerződéses egységár az infláció és a forint gyengülése nyomán mintegy 150 ezer euróval nőtt.

Közbeszólt az árfolyamváltozás

Kezdetben nettó 1,848 millió euróban határozták meg egy rövid Caf árát, ami időközben a forint gyengülése, illetve az infláció miatt felszökött 1,997 millió euróra. És ez még nem végleges, hiszen a konkrét kifizetéseknél az árak megemelkednek a 2022-es, a 2023-as, illetve az utoljára átvett járműveknél a 2024-es infláció mértékével, továbbá az árfolyamváltozásból fakadó költségnövekedéssel.

A járművek a minimális infrastrukturális beavatkozást igénylő 3-as, 24-es, 42-es, 50-es és 61-es vonalakon fognak közlekedni. A Caf S.A-nak az első villamost a megrendelés kiadásától számított 680. napon kell átadnia a megrendelő BKK Zrt.-nek. Ezt követően havonta két új villamos érkezik. Így az első új Caf 2024. szeptember 24-én érkezhet meg Budapestre.