Júniusban az új autók ára 12 százalékkal nőtt éves bázison itthon, amely lényegesen magasabb a 6,5 százalékos uniós átlagnál. Nálunk nagyobb mértékben csak Észtországban, Dániában, Litvániában Szlovéniában és Görögországban volt gyorsabb az autók drágulása, de ezek is mind olyan országok, ahol az átlagos életszínvonal magasabb, vagyis a bérek közelebb állnak egy új autó árához, mint itthon.

A használt autóknál a szakadék kisebb, az EU 11,7 százalékos átlagos drágulása mellett a magyar emelkedés 17,8 százalék az Eurostat szerint.

Az autóárak (az új és a használt is) hónapról hónapra nagyobb mértékben drágult 2022-ben mind Magyarországon, mind pedig a 27 uniós tagállam átlagát nézve.

Igény van az autócserére

Az újautó-piac nem csak Magyarországon, de egész Európában esik. Itthon 11,4, az EU-ban 14 százalékkal adtak el kevesebb kocsit január és június között mint egy évvel korábban. Ennek azonban nem csak a drágulás az oka, hanem a gyártási nehézségek is, amely miatt sehol sem tudják kielégíteni az igényeket.

Ez állhat amögött is, hogy a fejlett európai országokban (akik 2004 előtt csatlakoztak), ahol az új autók 88 százaléka elkel, a visszaesés 14,8 százalékos, nagyobb mint a régió 8,2 százalék. Olaszországban például 22,7 százalékkal estek az eladások, Dániában 19,2-vel, Franciaországban 16,3-mal. Eközben Romániában 23,1 százalékos a növekedés, Bulgáriában pedig 13,3 az első félévben.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének prognózisa szerint a hazai újautó-piac lassulása folytatódik az év végéig, amihez az is hozzájárul, hogy az autó megrendelése és a forgalomba helyezés között egy év is eltelhet.

A használt piac pöröghet

Hogy igény van az autóváltásra Magyarországon is azt jól mutatja, hogy a Datahouse adatai szerint az első félévben 7,4 százalékkal nőtt a gazdát cserélő használt autók száma. A Jóautók.hu prognózisa szerint komoly esély van rá, hogy 2022-ben éves szinten is rekord mennyiségű személyautó cserél majd gazdát Magyarországon.

Az első félévben 68 965 használt személyautót importáltak, ami ismét felette van az új személyautók forgalomba helyezésének. Ez többek között azért probléma, mert nem nagyon van esély arra, hogy a folyamatosan öregedő hazai autópark - amelynek átlagéletkora eléri a 15 évet - csökkenjen.