Az árstop 10 ezer család megélhetését veszélyezteti - főleg vidéken -, ezért a szövetség javasolja: a kormány úgy határozza meg a hatósági árat, hogy amellett a vállalkozások fenntarthatóan tudják biztosítani működésüket. Emellett szeretnék, ha az üzemanyagok áfája öt százalékra csökkenne.

Eddig a kormány nem adta jelét annak, hogy kompenzálná a benzinkutasokat, továbbra is velük fizetteti meg az árbefagyasztás költségeit. Emellett már novemberben bebiztosította, hogy az egységek ne tudjanak bezárni, rövidíteni a nyitvatartáson vagy abbahagyni az üzemanyag-értékesítést.

Egri Gábor szerint az árstopról szóló szabályozás ellentetess a piacgazdaság alapjaival, hiszen egyáltalán nem dolgozták ki az átvétel és az átadás részleteit. Egy benzinkútnál számtalan hitelesítési eljárásra van szükség, nem tudják, hogy mi lesz az alkalmazottakkal és az sem világos, milyen állapotban kell és hogyan lehet a kutakat visszaadni a korábbi tulajdonosaiknak.

Ez nem úgy működik, hogy egyik nap még egyik ember árul élelmiszert a vegyesboltban, a másik nap pedig a másik.

Jelenleg legalább 20 - a számok pedig óránként nőnek - kút üzemeltetője jelezte, hogy nem tudja folytatni működését és ideiglenesen bezárni kényszerül. Emellett egyre többen korlátozzák a kiadható mennyiséget és elbocsátják az alkalmazottjaikat.

Mindez elindít egy ördögi kört, hiszen az emberek elszoknak a vidéki "fehér kutakról" és átmennek a nagyobb láncokhoz.

A Mol jól jár

Tagságunk jelezte, hogy több vevőjük kapott ajánlatot a Mol kártyaüzletagától belepésre, amely azt is jelenti, hogy elköteleződnek a márka mellett. Így könnyen lehet, hogy sok kisebb kút a korlátozás után sem áll talpra, az autósoknak pedig nagyobb távolságot kell megtenniük.

A kormány gyakorlatilag hagyja, hogy a Mol akvirálja a piacot

- véli a Szövetség.

A kis kutak mindig sikeresen versenyeztek a nagy láncokkal, egyrészt az olcsóságukkal, másrészt azzal, hogy a kistelepüléseken helyben elérhetőek. Ez borult most fel, méghozzá úgy tűnik, sok helyen végelegesen.

A sűrű fillérek üzlete

Az üzemanyagpiacon a nagy nyereség a kitermelésben és a finomításban van, a kiskereskedelem a "sűrű fillérek" üzlete, ahol minden liter üzemanyagon csak minimális nyereség keletkezik.

A shop pedig semmilyen módon nem tudja fedezni a veszteségeket, hiszen vidéken nem jellemző, hogy az autósok itt szerzik be az alapvető élelmiszereket, szemben a nagyobb láncokkal, ahová "beköltözött" valamelyik kiskereskedelmi lánc.

A kormány tavaly november közepétől a 95-ös benzin és a gázolaj árát legfeljebb literenként 480 forintos szinten rögzítette, először három hónapra. Majd az elmúlt héten további 3 hónappal meghosszabbította az ármoratóriumot. Tavaly év végén az koronavírus omikron variánsának megjelenése miatt az olajár 70 dollár környékére esett, amelynek nyomán az üzemanyagokat 480 forintnál is olcsóbban adták a kutak. Jelenleg azonban 95 dollárt is fizetni kell érte hordónként.