Mindhárom magyarországi autógyártónál lesz év végi leállás, a beszállítók viszont nem készülnek ilyen általános pihenőre - tudta meg az érintettektől a Napi.hu. Ebben nincs semmi rendkívüli, az autógyártásban az év végi üzemszünet megszokott dolog, ami menetrend szerint meg is látszik az ágazati és a teljes iparstatisztikában, hasonlóan a nyári szabadságok időszakához.

Idén augusztusban - alapvetően a Suzuki és az Audi leállása miatt - havi összevetésben 32 százalékkal zuhant a járműipar termelési értéke, amit szeptemberben közel 50 százalékos ugrás (év/év alapon 18 százalékos bővülés) követett - ahogy erről korábban beszámoltunk. Ez minden idők legnagyobb havi értékét (617,6 milliárd forint) eredményezte a kilencedik hónapban, holott ekkor a Suzuki már egyműszakos termelésre állt át.

Mivel a járműgyártás a hazai iparban egyre meghatározóbb - immár a termelés bő negyedét adja, szemben a négy évvel korábbi 18 százalék körüli értékkel -, az autóipar szezonális ingadozásai is mind észrevehetőbbek a teljes ipari adatban.

Bár a részletes statisztika még nem ismert (ezt ma délelőtt publikálja a KSH), valószínűsíthető, hogy a járműiparban kell keresni annak az okát is, hogy októberben - a korábbi évekhez képest szokatlan módon - megint csökkent a teljes ipari termelés értéke havi szinten, ami azután az exportteljesítményen is meglátszott. (Elemzői pletykák az októberi megingásért a Suzukit okolták, de valószínűleg tévesen, a cég lapunkkal azt közölte ugyanis, hogy a tizedik hónapban nem volt gyárleállás.) Persze nem csak a járműiparban vannak év végi szünetek, így decemberben az ipari termelés 15-20 százalékkal szokta alulmúlni a novemberit, de év utolsó negyede általában még ezzel együtt is pluszos a harmadik negyedévhez képest.

Lassulást vár az elemző

Októberben az autóipar gyengébb teljesítménye mellett a kisebb súlyú élelmiszeripar kibocsátása is csökkenhetett - véli Ürmössy Gergely, az Erste Bank Zrt. vezető elemzője. Úgy látja, utóbbiért az orosz embargó közvetett hatásai okolhatók, bár az nemigen számszerűsíthető, hogy az unióba irányuló exportunk mekkora hányada talált végül gazdára az orosz piacon. Az elemző arra számít, hogy amennyiben novemberben nem történik semmi váratlan, visszatérhet az ipar az egyszámjegyű növekedéshez, majd decemberben jöhet a szokásos havi csökkenés.

Az év utolsó hónapjában az lesz a kérdés, hogy éves alapon milyen irányú lesz a változás. Az év egészét tekintve 7 százalékos növekedést vár Ürmössy, amit 2015-ben lassabb tempó követhet - nem látszanak ugyanis azok a többletkapacitások, amelyek termelésbe állítása fenntartaná a magas dinamikát.

Az Audi Hungaria Motor Kft.-nél - az előző évek gyakorlatához hasonlóan - az esztendő végén rövid időre szünetel a termelés, így az ünnepi időszakban munkatársaink is szabadságra mennek - válaszolta kérdésünkre Czechmeister Mónika, a cég kommunikációs vezetője. A tervek szerint a motorgyártás az idei 52. héttől 2015 január első hetéig tart szünetet. Ezekben a hetekben jellemzően karbantartási és átépítési munkákat végzenek majd a területeken. A járműgyártásban a jelenlegi tervek szerint 2014. december 24-től 2015 első hetéig szünetel a termelés. Ez alatt az időszak alatt a szükséges építési és bővítési munkálatokat végzik el az új járműgyárban. Ez alól kivétel néhány kisebb terület, ahol a két ünnep között is lesz termelés.

A kecskeméti Mercedes-Benz gyárban 2014. december 21. és 2015. január 6. között az év végi ünnepekre való tekintettel szünetel a termelés - tutuk meg Császár-Dajka Viktóriától. A Mercedes-Benz Hungária Kft. pr-munkatársa kiemelte: minden évben tartanak téli szünetet, de az éves darabszámokban ez semmilyen kiesést, csökkenést nem jelent.

Esztergomban december 15-től január 5-ig állnak majd a gépsorok. Ekkor, a karácsony és szilveszter közötti, szintén szokásos szünet idején folytatják a jövőre gyártásba kerülő Suzuki Vitara (korábbi gyári kódnevén IV-4) hobbiterepjárókkal kapcsolatos előkészítési munkákat. Idén a nyári szünetre időzítették e munkák első nagyobb fázisát, de jövő augusztusban is lesz még egy ezzel kapcsolatos jelentősebb technikai átállás - tájékoztatta a Napi.hu-t Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője. A Vitarák gyártása jövő év elején indul: a sorozatgyártás hivatalos kezdetét jelző esemény március elején lesz, az első vevők áprilisban vehetik át autójukat.

Az autóipari beszállítók körében az év végén nem jellemző a teljes leállás - derült ki  a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Egyesületének (Majosz) ügyvezető főtitkára, Németh István szavaiból. Az autógyárak nyári szünete idején - augusztusban - viszont az alkatrészgyártók is leállnak szinte mindenhol. A különbség azzal magyarázható, hogy a nyári leállás hosszabb időszakot, több munkanapot érint, mint a téli.

QP | Quality Placement