A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálatot végzett a veszprémi székhelyű Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-nél, hogy mint pénzpiaci többes ügynök betartja-e a tevékenységére vonatkozó előírásokat. A jegybank a 2016. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot ellenőrizte - olvasható a pénzügyi felügyelet közleményében.

A vizsgálat megállapítása szerint a Vöröskő nem tudta igazolni, hogy magánszemély közvetítői részére megfelelő szakmai továbbképzéseket biztosított. A többes ügynök felügyeleti adatszolgáltatása nem egyezett meg teljeskörűen a főkönyvi és analitikus nyilvántartásokkal. A szerződéses nyilvántartása nem volt alkalmas a közvetített pénzügyi szolgáltatási, illetve ügyfélszerződések utólagos ellenőrzésére.

A hitelkártya-közvetítéssel is akadtak problémák

A Vöröskő emellett nem tudta dokumentumokkal alátámasztani, hogy a fogyasztónak nyújtott hitelre - így különösen az áruhitellel kombinált hitelkártyákra - vonatkozó közvetítői tevékenységét megelőzően ténylegesen felmérte volna ügyfelei igényeit. Különösen nagy fogyasztóvédelmi kockázatot jelent ez annak a sérülékeny fogyasztói körnek, akik idős koruk, illetve pénzügyi kvalifikáltságuk miatt nem látják át (vagy a tájékoztatás hiánya miatt nem is tudják), hogy pontosan milyen terméket közvetítettek nekik - véli az MNB.

A társaság nem őrizte meg az ügyféltájékoztatásra, valamint több esetben az ajánlatátadásra vonatkozó dokumentumokat sem a jogszabály által előírt 3 évig. E fogyasztók így nem kaptak kielégítő mennyiségű - a termékek összehasonlítását lehetővé tevő - versengő ajánlatot, amely megkönnyíthette volna a számukra legelőnyösebb konstrukció kiválasztását.

A panaszkezelés sem volt túl precíz

A cég hiányosan vezette panaszkezelési nyilvántartását is, a szóbeli panaszokról felvett jegyzőkönyvekben egyes esetekben nem rögzítette a fogyasztói bejelentés alapos, határidőben történő megválaszolásához szükséges valamennyi adatot. A fogyasztók nem kaptak megfelelő tájékoztatást további jogorvoslati lehetőségeikről sem. Emellett hiányos volt a Vöröskő panaszkezelési szabályzata is, mivel az nem tartalmazott a jogszabályban előírt minden elemet.

Mindezek miatt az MNB kötelezte a többes ügynököt, hogy 90 napon belül írásban tájékoztassa a feltárt jogsértések megszüntetéséről. A jegybank 24 millió forint felügyeleti és 18 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kirótt - áll a közleményben.

A felügyeleti bírság kiszabásánál súlyosító körülményt jelentett többek közt a hiányos vagy hibás adatszolgáltatás. A fogyasztóvédelmi bírságnál súlyosító körülménynek számított egyebek közt, hogy jelentős számú fogyasztónak a tájékoztatáshoz fűződő joga sérült, ami érdeksérelem okozására is alkalmas lehetett. Enyhítő körülmény volt, hogy a cég együttműködött a vizsgálat során, már a vizsgálat alatt több hiányosság megszüntetésére intézkedéseket tett.

Reagált a cég

A Vöröskő Kft., mint az egyik - darabszám és érték tekintetében is - legnagyobb hazai áruhitel kihelyező kiemelten fontosnak tartja, hogy vásárlói minden esetben teljeskörű, világos és informatív tájékoztatást kapjanak lehetőségeikről és kötelességeikről. Éppen ezért a vállalat mindenben együttműködött a Magyar Nemzeti Bank célvizsgálata során - írja a cég közleményében, amit az MNB bejelentése után adott ki. Az ellenőrzés feltárt néhány adminisztrációs jellegű hiányosságot, melyek felszámolásáról a Vöröskő vezetése haladéktalanul intézkedett.

A bírságot a vállalat elfogadja és a büntetést határidőn belül megfizeti. A Vöröskő az ügyfél- és panaszkezelési folyamatait felülvizsgálja, szükség esetén kiegészíti, az alkalmazottakat továbbképzi. A cég szerint a jegybank által feltárt hiányosságok a vállalatnak nem jelentettek piaci vagy gazdasági előnyt.

A Vöröskő árbevétele 2019-ben megközelítette a 75 milliárd forintot. A cégcsoport összesen több mint ezer dolgozót foglalkoztat, országszerte 69 áruházzal rendelkezik.