A Magyar Közlönyben megjelent határozat engedélyezi, hogy a Máv-Start Zrt. legfeljebb 50 darab két áramrendszerű, 230 km/óra maximális sebességre képes villamos mozdony beszerzése érdekében, az Eurofima Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaságtól legfeljebb 70 milliárd forintnak megfelelő összegű, euróban dominált hitelt vegyen fel. Az átszámítást a 2022. szeptember 7-i MNB euró-középárfolyam alapján kell elvégezni.

A hitel tőkeösszegére, valamint annak kamataira, jutalékaira és járulékaira a magyar állam kezességet vállal, és ezért a MÁV-Startnak nem kell díjat fizetnie.

A mozdonyokat legkorábban a hozzájuk tartozó szerelvények megrendelésével egyidejűleg lehet megrendelni. Ezért a kormány megbízta a technológiai és ipari minisztert, hogy készítse elő és folytassa le 39+10 darab opciós darabszámú

  • a vásárolni kívánt mozdonyokkal kiszolgálható és kompatibilis,
  • belföldi és nemzetközi távolsági személyszállítási szolgáltatás nyújtására vezérlőkocsis üzemben alkalmas,
  • európai tanúsítványokkal és hatósági engedélyekkel rendelkező,
  • 230/km óra maximális sebességre képes,
  • legalább hét kocsis új gyártású vasúti távolsági személyszállító szerelvényre vonatkozó feltételes, tárgyalásos közbeszerzési eljárást.

A közbeszerzést ez év utolsó napjáig kell megindítani és 2023. március 31.-ig kell lefolytatni.

Vitézy: InterCity szerelvényeket veszünk

Szintet lépünk a távolsági vasúti közlekedésben, új InterCity flotta beszerzését kezdjük meg - írta csütörtökön Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár Facebook-bejegyzésben a vonatbeszerzéssel kapcsolatban. "A kormány elfogadta a Technológiai és Ipari Minisztérium előterjesztését, a ma megjelent kormányhatározat szerint 39 plusz opcionálisan 10 új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább 7 kocsis távolsági szerelvény és 50, elsősorban hozzájuk való (de más vonatokban is használható) Siemens Vectron mozdony beszerzéséről döntött az idén megkötött keretszerződés terhére" - írta Vitézy. Ez több mint 380 darab kocsit jelent.

Vitézy szerint "a beszerzés az összes hazai távolsági vonalon megoldja a távolsági járművek problémáját, úgy, hogy nemzetközi forgalomban is be lehet majd őket vetni". A Budapestről Miskolcot, Nyíregyházát, Debrecent és Szolnokot felfűző kör-IC-ben, Pécsre, Kecskeméten át Szegedre, Győrön át az ÖBB vonataival vegyesen Bécsbe, a Balaton déli partjára és az északi parti vonal villamosítása után az északi partra, Prágába, Varsóba, Belgrád és a jövőben tovább akár a Balkán déli államai felé ezek az új, zárt ingavonatok járnak majd, a többi, kisebb kapacitást igénylő irányba pedig olyan vonatok, amelyek tisztán a hasonló színvonalú szolgáltatást jelentő (IC+, CAF) kocsikat tartalmazzák.

 kormány az utóbbi években 92 IC+-kocsi megépítését finanszírozta (15 még gyártás alatt van Szolnokon), ezt kiegészíti néhány más korszerűbb vagon (például a felújított CAF-ok), de mindez kevés, a flotta kétharmada elöregedett - írta Vitézy.