Nem volt egyszerű bevezetni az új, 3.0-ás adózási rendszert, és úgy tűnik, továbbra is vannak belföldön és nemzetközi téren is kiküszöbölendő bonyodalmak - derült ki a PwC adótanácsadó témában rendezett háttérbeszélgetésén. Az idén indult és fejlődő rendszer egyelőre sok fejtörést okoz, részben az alkalmazkodni kénytelen ügyfelek miatt, de ugyanez mondható el a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) részéről is.

Az ellenőrök például találtak olyan vállalatokat, ahol egyáltalán nem volt számlarögzítési rendszert, pedig ez 2018-óta elmaradt kötelezettségeket jelentett. Ugyanakkor sok cég esetében - különösen, ha valaki cégcsoporton belül igyekszik adatbevallási kötelezettséget teljesíteni - előfordul, hogy felesleges adatokat közvetít az adóhatóságnak. Ez jelenleg még többletfeladatot jelent az adóhatóságnak, azonban a jövőben várhatóan eleve figyelmen kívül hagyják az adott ügyvitelhez nem kapcsolódó, nem szükséges adatok beérkezését. Ez minden vállalatot a megfelelő eljárásrend betartatására kell kényszerítsen, mert ugyanúgy hatósági vizsgálatra számíthatnak majd, mint akkor, ha nincs rendben a bevallásuk.

Nézze meg a bevallást!

A PwC-háttérbeszélgetésen elhangzott, hogy idén augusztustól két párhuzamos rendszer lesz az áfabevallásra, aminek az a távlati célja, hogy kiváltható legyen a sok vállalkozó által utált ányk rendszer.

A NAV szándékai szerint az ányk a mostani változatással nyugdíjazható, addig viszont az áfabevallását, amit megajánl a hatóság, nézze át minden érintett vállalat.

Mivel e kérdéskörben sokkal több a változó, a személyi jövedelemadóhoz hasonló automatizmus itt még nem tekinthető teljesen biztonságosnak. Ezért hiába, hogy  e platform lehet az alapja annak, hogy a jövőben ne különböző adatlapok útján kelljen intézni az áfabevallást, most még sok gondot vehet a nyakába az a cég, ahol nem nézik át az adóhatóságnál elkönyvelt számokat.