A mostani karbantartást másfél éve kezdték el előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását - nyilatkozta a százhalombattai Dunai Finomító hétvégén kezdődő karbantartási munkáiról Ratatics Péter Mol-ügyvezető az Indexnek.

A finomítóknál és a hasonló komplexitású nagy ipari üzemeknél a karbantartással, fejlesztéssel járó rendszeres és előre ütemezett leállások a normális üzemmenet részét képezik - tette hozzá a szakember.

Így is halasztották a karbantartást

A leállást eredetileg a tavaszi hónapokban tartották volna, de a Magyarországon bevezetett hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkát.

Tavasszal a Mol-töltőállomásokon csaknem 50 százalékkal nőtt a kereslet az egy évvel korábbi adatokhoz képest,

a folyamatos üzemanyag-ellátás biztosításához a százhalombattai finomítót teljes kapacitáson kellett működtetni. További halasztásra azonban nincs lehetőség: a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása - hangsúlyozta a Mol-vezető.

Nyolcmilliárdos, soha nem látott felújítás lesz

A mostani lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata. A halasztás miatt egyszerre a mintegy ötven üzemből tizenegyet le kell állítani, és elvégezni a feladatokat. A július végén induló nagy leállás Magyarország egyik legösszetettebb ipari műszaki vizsgája lesz, amellyel a Mol hosszú távon biztosítja a hazai ellátásbiztonságot. A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki - olvasható az interjúban.

A Mol pozsonyi finomítója ugyanakkor már átesett a tervezett felújításon július 20-ig, így az ismét teljes kapacitással működik.

Nem tudnak mindent pótolni pozsonyi segítséggel sem, hiány lesz

"A Mol mindent megtesz annak érdekében, hogy a leállással járó jelentős termékkiesést pótolja. A hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítjuk át, míg egy másik részét a megmaradt tartalékaink felhasználásával pótoljuk. Ezek a mennyiségek azonban nem tudják teljes mértékben fedezni a hiányt, és piaci pótlásukra is korlátozottak a lehetőségek" - vetíti előre a várható helyzetet Ratatics Péter.

Az olajvállalat mindent megtesz az ország kiszámítható és egyenletes üzemanyag-ellátásáért, de vannak korlátok. Továbbra is mindenkivel szerződést kötnek a nagykereskedelemben, de nem kizárt, hogy augusztusban a korábban megszokotthoz képest kevesebb terméket tudnak szállítani a benzinkutaknak.

Átmenetileg kiürülhetnek kutak

"Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérjük, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten" - fogalmazta meg a Mol kérését az ügyvezető igazgató az interjúban.

Felül kell vizsgálni a hatósági árat

A helyzet normalizálása érdekében a Mol szerint felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy növelni tudják a szükséges import mennyiségét. A cég szerint elkerülhetetlen lesz az is, hogy a kormány átmenetileg hozzáférést biztosítson Magyarország stratégiai készletéhez a piaci szereplőknek.