800 új BKV-busz kell - A gyártók között lehet a Rába

Öt év alatt 838 autóbuszt kellene beszerznie a BKV-nak, hogy a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatait el tudja látni, áll a Nemzetgazdasági Minisztérium következő kormányülésre elkészített jelentésében. A mostani 1 365 darabos buszflottából 500-at szinte azonnal ki kell vonni a forgalomból. A jelentés a magyar gyártókat favorizálja - írja az Index.
portfolio.hu, 2012. február 17. péntek, 13:54
Fotó: Napi.hu

Az Index birtokába került jelentés szerint a BKV autóbuszflottája jelenleg 1 365 buszból áll. Ahhoz, hogy a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatait a BKV el tudja látni, naponta 1 273 db buszt kell üzembe helyeznie, azonban a járműparkból 500 túlfutásos járművet műszaki okok miatt szinte azonnal ki kell vonni a használatból.

A dokumentum a hosszútávú fenntarthatóság és a gördülékeny üzemeltetés érdekében 1 500 darabos flottát javasol. Idézi a Magyar Buszgyártók Szövetségének álláspontját, ami szerint a BKV állományában lévő buszok közül az Ikarus 412, 413, 435-ös típusú buszokon érdemes korszerűsítő munkálatokat végezni, ezzel az élettartamuk gazdaságosan megnövelhető.

Így 449 busz maradhatna forgalomban, a 800 darabos Ikarus 200-as szériát átlagos életkora és futásteljesítménye alapján selejtezni kell. A típuscsalád mindegyikét részletes műszaki állapotfelméréssel kategorizálnák, az életveszélyesnek minősített buszokból donorbuszokat csinálnának az alkatrészellátás biztosítására.

A 449 felújított Ikarus mellett a jelenleg is futó 183 egyéb buszra (Volvo 7700, Ikarus Agora, VAN HOOL AG300), és a hamarosan forgalomba álló 30 darab Mercedes Citaro-ra, azaz összesen 662 járműre számíthat középtávon a BKV, a többit pótolni kell. Ez az 1500 darabos tényleges igénynél 838-cal, az 1365 darabos jelenleg is futó állománynál 702-vel kevesebb.

A jelentés szerint a BKV 702-838 darab autóbuszának cseréjét jelentő korszerűsítés középtávú, 5 éves ütemtervet igényel, azaz 2018-ig évente átlagosan 160 új busz beszerzése szükséges. A dokumentum szerint a magyarországi gyártású autóbuszokban a hazai hányad legalább 50-55%-ra tehető a gyártási költségeket is beleszámítva. Ezért a külföldről, központi támogatással beszerezett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerezés esetén is többe kerül az államnak, mintha az ugyanolyan paraméterű, komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelné meg.

Az NGM négy hazai gyártót tart érdemesnek említésre a BKV buszbezerzésével kapcsolatban, a győri Kravtex-et, a kaposvári Nabi-t, a Rábát és a debreceni Inter Tan-kert. A Rába számára konkrét fejlesztési tervet vázol fel a minisztérium. A koncepció szerint a RÁBA állami tőke bevonásával képessé válhat arra, hogy első lépcsőben a magyarországi közlekedési vállalatok járműbeszerzéseire kiírt tenderekre eredményesen pályázzon, majd e referenciával a külföldi piacokon is megjelenjen.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

hari1, 2012.02.17 16:50

Álomvilág!

A busz gyártáshoz amely gazdaságosan működik nagy széria kell.
Most politikai okokból EUR5 buszokat kezdenek gyártani vagy fejleszteni.
Nem kell a spanyolviaszt feltalálni.
A külföldi nagy darabszámú busz is jó, csak a tényleges versenyeztetéskor a politikai elitnek ne keljen 25%-ot jattnak leadni.
Eddig is voltak jó buszok csak aki nem tejelt azt kirúgták, aki bement azt olyan felárral tette, amelyből a jatt kijött.
Azért kiépíteni egy gyárat, politikai haverokkal és szeretőkkel és megbízást adni, titokban pénzzel agyon dotált gyártmányra, teljesen felesleges. Csak populista és politikai célokkal igazolhatók.
Ha,ha,ha........................................
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Kehida, 2012.02.17 16:24

@megalodon: dehogy üzemeltessenek bármit is. Sajnos 5-20 évre megkötött kedvezőtlen szerződéseik vannak tanácsadásra, szolgáltatásokra, stb. Csődbe kell vinni gyorsan és kiadni alvállalkozóknak a működtetést. Ők vegyenek majd új buszokat, stb. És egyből reális lenne a 250 Ft-os jegyár.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2012.02.17 15:40

@bogar511:
Hát így még nem hízelegtek nekem::ooooooo))))))köszi
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2012.02.17 15:33

Föl kell venni az olcsó IMF.-es pénzt, le kell belőle gyártatni a buszokat önköltségen a rábánál és kiadni lizingbe vállakozóknak akik a különböző járatokat üzemeltetik.. a BKV.-t meg lényegében le kell építeni mivel egy elfajzott vízfej az egész.. max a metrokat és a villamosokat üzemeltessék...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Vole, 2012.02.17 15:18

@bogar511: Szerintem nyugodj le kicsit. Tudjuk hogy a narancs agyad nem kepes felfogni ha valaki nem hisz hon szeretett vezerednek es baratainak, de ettol meg a fenntartas jogos.
Hogy valojaban mi lesz a Raba-val az csak evek mulva derul ki. Csak remelni tudom hogy nem egy ujabb allami penznyelo lesz a piktor rokonaival teletuzdelve.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html