Célkeresztbe került az egészségügy - kifakadt az ÁSZ elnöke

Számos kórházat és szakrendelőt ellenőrzött az Állami Számvevőszék, amely ezután arra jutott: pénzügyi szempontból hatalmas a káosz az intézményeknél - szemlézte az Index.hu, a Magyar Idők hírét.
K. Kiss Gergely, 2018. augusztus 6. hétfő, 08:58
Fotó: Shutterstock

Anarchia. Botrány. Ez a két szó, ami először eszembe jut - nyilatkozta Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a lapnak az egészségügyi intézmények gazdálkodásáról. Domokos a kormánypárti lapban hosszan sorolta, milyen problémákat tártak fel ezen a területen, és egy percig nem titkolta felháborodását - olvasható a portálon.

  • Találtak olyan kórházat, ahol szinte minden fontos terméket és szolgáltatást úgy vett meg az intézmény vezetősége, hogy nem folytatott le közbeszerzést, vagyis a vásárlásoknál minden lehetséges jogszabályt figyelmen kívül hagytak.
  • Számos olyan kórház is akadt, ahol nem vezettek hiteles leltárt bizonyos eszközökről, így gyakorlatilag nem tudták megmondani, hogy adott pillanatban mekkora a készletük, s miből mennyi fogy.
  • Néhol az elszámolások egyszerűen átláthatatlanok voltak.
  • De kaotikus viszonyokat találtak egyes szakrendelőknél is.
  • Számos esetben hamis nyilatkozatokat tettek az intézményvezetők a gazdálkodásról, így esély sem volt arra, hogy kiderüljön, mekkora vagyonnal gazdálkodtak, és a forrásokat mire fordították.
  • Az ÁSZ megállapítása szerint rendszerszintű, hogy az összességében több millió embert ellátó szakrendelők vezetői nem tartják be a legalapvetőbb gazdálkodási szabályokat sem.
  • Néhol elképzelhetetlen pénzügyi viszonyok uralkodnak az egészségügyben.
  • Ráadásul a korrupció ellen védelmet nyújtó kontrollrendszereket gyakorlatilag egyik ellenőrzött egészségügyi intézményben sem alakították ki megfelelően.

Domokos László a vécépapír példáján mutatta be, mennyire átláthatatlan viszonyok uralkodnak az intézményekben, és emiatt nem is lehet tudni, hogy "valójában mennyi pénz kell az egészségügynek". Az ÁSZ-elnök így írta le a vécépapír-helyzetet:

  • A kórház vásárol hatalmas mennyiségben vécépapírt, de fel sem merül, hogy ezt közbeszerzési eljárásban tegye.
  • Valahogyan kiválasztja a beszállítót, amelyik - a szabálytalan beszerzés miatt - minden bizonnyal jóval áron felül szállítja le az árut az intézménynek.
  • A kórháznál a megérkező mennyiséget elfelejtik felvenni a leltárba, aztán amikor a beteg bemegy az illemhelyre, felháborodva tapasztalja, hogy nincs guriga. Teszem hozzá, teljesen jogosan.
  • Leltár, nyilvántartás hiányában viszont senki nem tudja, mi lett a nagy mennyiségű vécépapír sorsa: lehet, hogy az összeset kitették a mosdókba és elfogyott, így többre lenne szükség, de az is előfordulhat, hogy egy részét ellopták.
  • Mivel az egész folyamat teljesen szabálytalan, sajnos a lopás lehetősége mellett felmerül a korrupcióé is.
  • A kórház újra rendel vécépapírt, a szállító pedig újra szállít, holott szinte biztos lehet benne, hogy csak később, az állami konszolidáció idején kapja meg a pénzt, a kórház ugyanis elköltötte, amit az államtól kapott.
  • A szállító ezzel nyilván számol, beépíti a késedelmet az árba. S megteheti, mert nincs közbeszerzés, szabálytalan az egész folyamat.

Domokos László azt mondta, hogy a szakrendelők ellenőrzésekor csupán két olyan intézményt is találtak - mindkettő a fővárosban -, ahol minden megfelelően ment, a szabályokat betartották, ők ki is jöttek a keretükből. Olyan kórház is akadt, ahol "nagyjából" szabályszerűen mentek a dolgok. Domokos szerint itt nem kell leváltani a vezetőket, a többi helyen viszont "be kell avatkozni".

 

"Lehet, hogy az ottani vezető egyébként kiváló orvos, remekül ért a gyógyításhoz és nincs párja a műtőben. De akkor csak azzal foglalkozzon, a pénzügyekkel, a logisztikával ne törődjön, azokat vigye valaki más" - mondta Domokos.

Képünk forrás: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matura, 2018.08.06 17:51

Mit ellenőriz ez az orbán bábu: mikor az egész rendszer önállósága megszünt, mint az oktatásé, orbán gyámsága alatt müködik (EMI álnév alatt)- akkor a bölcs csávótól kérje számon - csődbe a rendszere.!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ptiszaii, 2018.08.06 16:42

Kiakadása elött ez a tróger fideszes megbüntette 300 millióra a Jobbikot.
Fideszt nem.
Ez az alak akkor is hazudik amikor alszik.
Kötél szép nyakkendő lenne a nyakán.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

cito, 2018.08.06 13:53

@antitroll: Igazad van, bennem valahogy csak az eszköz maradt meg, pedig régen kellett készlet leltárral is foglalkoznom.
A beszerzés egy nagyobb intézmény esetében szinte biztos, hogy nyílt kell, hogy legyen. A hatóság próbálja a KKV-kat pozícióba hozni, de egy kis cég nem tud nagy mennyiségben szállítani és főleg szolgáltatást nyújtani. A kiírásból minden olyan elemet, ami hasznos lenne egy intézménynek, kimolyolnak, hogy verseny korlátozó, de melyik intézmény akar egy tevékenységre négy-öt kis céggel szerződni. Bele halnak az adminisztrációba.
Az intézmények nyakára ültetett pártemberek nem megoldás a pénzügyi problémákra. Lassan ott tartunk, mint régen, hogy a hű elvtársak megállják a helyüket ahová a párt állítja őket. Csak már tudás is kellene, nem csak a párthűség. Tele van a rendszer már ilyen fazonokkal és azt látom, hogy a döntéseiket kizárólag pénzügyi megfontolások alapján hozzák, annak műszaki és ellátási következményeivel nem foglalkoznak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2018.08.06 12:02

@antitroll:
Ki ne emlékezne a Fekete Erdő Klinika állandóan számokkal teleírt lapokkal kötözködő gazdasági vezetőjére, aki állandóan megnehezítette Brinkmann professzor dolgát? :-)
Van azonban egy nagy különbség az ott alkalmazott és az itt bevezetni szándékozott rendszerben és ez nem a tulajdonos.
"Odaát" a gazdasági vezető nem csak a felülről jött utasítások és célkitűzések megvalósításában kap szabad kezet, hanem javaslatokat tesz a gazdálkodás javítására az intézmény fenntartója felé. Ezt hívják visszacsatolásnak.
Itt, mint azt például a felsőoktatási rendszer kancellárjainál látjuk, kvázi komisszárként tevékenykednek. Az általuk is hülye utasításoknak és rendeleteknek való megfelelést erőltetik, visszajelzés nem megy, hogy "ezt ne!" Persze az semmit sem érne, legfeljebb mint "rendszerkritikust" menesztenék...
Az esetek nagy többségében tehát az itteni felülről jövő gazdasági vezetők, nem teszik hozzá a rendszerhez azt a pluszt, ami benne van lehetőségként, sőt...!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2018.08.06 11:45

@cito:
Először is...
A wc papírt is "leltárba" veszik. Ha nem azonnali felhasználásra vásárolják, akkor készletként kell nyilvántartani. Mint a gyógyszereket például. Ebben igaza van az ÁSZ-nak.
A beszerzési szabályok be nem tartása sikamlós kérdés. Biztosan nem tartják be, de ennek oka nem a korrupció, legalábbis az esetek 90%-ban biztosan. Az ok: egy közepes (már évi 1-10 milliárd forint) nagyságrendben gazdálkodó intézmény számára a jelenlegi szabályozások BETARTHATATLANOK!
Legkevésbé a meglévő apparátussal. Külön beszerző szervezet létrehozásával talán, de inkább akkor sem. Ilyet azonban képtelenség elvárni, sem pénz, sem humán erőforrás nem áll rendelkezésre.
Maradva a wc papírnál...
A jelenleg érvényes szabályozás szerint ha egy állami intézmény (pl kórház) egy naptári évben nettó egymillió forintot elérő, de 15 millió forintot nem meghaladó értékben szerez be egy bizonyos árucsoportba tartozó terméket, akkor egy úgynevezett "három ajánlattevős eljárást kell lebonyolítania". 15 millió forint felett már a közbeszerzési törvény szerint kell eljárni, annak az árubeszerzésekre vonatkozó eljárását kell alkalmaznia. Az árucsoportok kialakítása nem önkényes dolog! Erre elég részletes szabályozás van (CPV kód) és a megbontás TILOS!
A fentebbi ajánlattételi eljárásnak szigorú formai szabályai vannak. Nem csak küldök egy email-t és kapok egy válasz árajánlatot! Pláne egy intézménynél, ahol a pénzügyi szabályzás elég szigorú az ellenjegyzési, kötelezettségvállalói, és engedélyezési jogosultságokkal, jogi véleményezésről meg ne is beszéljünk...
Az eljárás megindításáról és befejezéséről a Miniszterelnöki Hivatalt tájékoztatni kell, annak valamennyi nyomtatott és elektronikus dokumentumát meg kell küldeni, ahol az ott létrehozott ellenőrző szervezet szúrópróba alapján ellenőrzi. Jelen esetben tehát valamennyi tisztálkodó és higiéniai terméket, tisztítószert valószínűleg egyben kell megversenyeztetni. Akkor is, ha 12x vásárol 90 ezer forintért, akkor is, ha egyszer 10 millióért. Mert egy év összes beszerzése is összeszámítódik egy intézményen belül!
Egy ilyen eljárásnak a lefuttatása elméletben két hét, de figyelembe véve a valós humán és egyéb kapacitásokat inkább egy-két hónap.
A legnagyobb probléma, ha kiderül, hogy valami kimaradt a listáról, vagy alulméretezték. Például még kell 100 ezer forintért wc papír, mert hasmenés járvány volt. Erre ugyanazt az eljárást ISMÉT le kell folytatni, mert az egy év összeszámítódik, ahogy már írtam.
A megoldás a lehívható keretszerződések megkötése, ezek azonban összeghatárok megemelkedése miatt már gyakran, vagy sokkal gyakrabban közbeszerzési tv. hatálya (pl. nyílt közbeszerzés) alá esnek, ami még nehézkesebb ügymenetet és eljárást eredményez, nulla rugalmassággal.
Lehetetlen egy évre mindent előre kalkulálni egy ilyen nagyságrendű intézménynél, ami számtalan anomália forrása. De ugyanezt írhatnám például a szolgáltatásokra. Mondjuk leesett egy csőtörés miatt 1 m2 csempe a műtőben. Ha nincs saját karbantartó, és általában már nincs akkor a főorvos tapaszthat, vagy egy hónapig nem lesz műtét.

Ezt a szigorítást két éve vezette be az Orbán kormány, válaszul a Mészáros Lőrinc féle gyanús beszerzésekre. Kicsiben megmutatja, mennyire keményen mennek nálunk a dolgok...
Természetesen a korrupció lehetősége ebben is benne van és kiirthatatlan, sőt állítom, hogy nem csökkent. A legnagyobb baj azonban, hogy az intézmények egy részét a működésképtelenségbe sodorja, ha betart minden szabályt.

És végül igen, egyet értek azzal, hogy az intézmények szakmai vezetése mellé kell egy műszaki gazdasági szakember, aki a kvázi "menedzser"! Ki ne emlékezne
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html