Mikor vetik be a gyorshajtás elleni csodafegyvert? - Ezt mondja a rendőrség

Egy korábbi rendőfőkapitány-helyettesi nyilatkozat alapján úgy tűnik, hogy a rendőrség egy a gyorshajtás ellen hatékonynak mondott módszer, az átlagsebesség-mérés rendszerének bevezetésén dolgozik. Rákérdeztünk a rendőrségnél, hogy hol tart az átlagsebesség-mérés bevezetése, és mikortól számíthatna erre az autósok.
Csernátony Csaba, 2018. szeptember 21. péntek, 18:52
Fotó: MTI Fotó

Elképzelhető, hogy a jövőben a rendőrség beveti a gyorshajtók elleni csodafegyvert, az átlagsebesség-mérést a baleseti statisztikák miatt. Azok ugyanis siralmasak.

A személysérüléses közúti balesetek száma 2018 első felében 5 százalékkal 7570-re nőtt. A halálos áldozatoké 7 százalékkal 286-ra, a sérülteké 5 százalékkal 10 ezer fölé emelkedett. Egy másik KSH-összefoglaló szerint a sofőrök hibája miatt bekövetkezett személysérüléses balesetek legnagyobb része - durván 10-ből 4 esetben - a nem megfelelő sebességre vezethető vissza, leegyszerűsítve a gyorshajtás a felelős azokért.

Ráadásul a balesetekhez köthető kár évente százmilliárdos tétel. (Erről részletesen a "Magyar abszurd: tragédiákkal, gyorshajtással, traffipaxokkal" és a "Megjött a halálszámla a magyar utakról" cikkeinkben olvashat.)

Utalás a bevezetésre

A nemzetközi példák alapján a gyorshajtás és a balesetek visszaszorításában hatékony módszer az úgynevezett átlagsebesség-mérés. Ennek a lényege, hogy az adott távolságot az adott autó mennyi idő alatt teszi meg. A sebességet két pont között méri az eltelt idő és a megtett kilométerek hányadosa alapján. Halmosi Zsolt, országos rendészeti rendőrfőkapitány-helyettes pár napja azt mondta, hogy átlagsebesség-mérés rendszerének bevezetésén jelenleg is dolgozik a rendőrség, ehhez azonban a jogszabályi feltételeket is meg kell teremteni.

A vonatkozó jogszabály egyébként már nevesíti az átlagsebesség-mérést, de Halmosi Zsolt nyilatkozata miatt megkerestük a rendőrséget, hogy milyen jogszabályra van még szükség. Arra is rákérdeztünk, milyen fázisban van az átlagsebesség-mérés bevezetése, hol és mikor léphet életbe.

A rendőrség válasza:

A rendőrség folyamatosan értékeli és elemzi a közlekedési helyzetet, keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel a hazai jogszabályi környezetnek megfelelően, a szabályosan közlekedők legkisebb mértékű zavarásával, ugyanakkor hatékony módon csökkenthető a balesetek száma és javítható a közlekedési morál. Ehhez többek között nemzetközi tapasztalatok megvalósíthatóságát, azoknak a magyarországi közlekedési kultúrába való adaptálhatóságát is vizsgálják.

Bár a rendőrségtől kapott válasz nem jelöl meg konkrét időpontot és útszakaszt, hogy hol és mikor vezetik be az átlagsebesség-mérést, valószínűsíthető, hogy hamarosan sor kerül erre.

A nemzetközi tapasztalatokra való utalás mögött pedig az állhat, hogy az átlagsebesség-mérés több más országban, például Ausztriában, Olaszországban és Hollandiában is beszédes eredményeket produkált. A rendszer bevezetése átlagosan több mint 10 százalékkal mérsékelheti a sebességet az adott szakaszon, a balesetek és a halálos áldozatok száma pedig 20-50 százalékkal csökkenthető.

Címlapkép: MTI Fotó: Mihádák Zoltán

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mekelekke, 2018.09.22 09:55

@Nekemnemezkell: "A cikk célja a rendőrség ekézése"

Tévedés. A cikk célja az, hogy megpróbálja az emberek felé hasznos, értelmes beruházásként beadni az autósokat lehúzó, nyerészkedő állam legújabb találmányát. Ha nem a bevétel összege lenne a lényeg, akkor a büntetési tételek jóval kisebbek , vagy személyre szabott mértékűek lennének.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Piszkosfred, 2018.09.22 08:47

Minden baleset relatív gyorshajtás miatt következik be. Hiszen ha a baleset előtt mindenki "0"-val megy nincs baleset. Szerintem mindig fordítva ülünk a lován. A gyorshajtást is mindig ott mérik ahol értelmetlen sebesség korlát van, de 100 éve nem volt baleset. Viszont nem tesznek meg semmit azért (pl: magyar közút a makói elkerülő úton), hogy többszöri halálos baleseti útszakasz közlekedési rendjét módosítsák vagy balesete okozó többszörös visszaesőket örökre eltiltsák mielőtt újabb (esetleg halálos) balesetet okoz. A sebességméréssel csak általános nem tetszést lehet kiváltani és a valóban veszélyes sőförök pedig az objektív felelősség mögé bújva röhögve kifizetik a bírságot vagy éppen felhalmozzák egy amúgy is fizetőképtelen cégben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

andraszuzu, 2018.09.22 08:20

Egy szeles hideg napon ismet feltalàlják a melegvizet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Nekemnemezkell, 2018.09.22 08:19

@zuljin2: A cikkíró sem erre ment rá, nem is forszírozta! A cikk célja a rendőrség ekézése, semmi más!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zuljin2, 2018.09.21 22:59

"személysérüléses balesetek legnagyobb része - durván 10-ből 4 esetben - a nem megfelelő sebességre vezethető vissza, leegyszerűsítve a gyorshajtás a felelős azokért."
Azt persze nem teszi hozzá az agyoniskolázott rendőrség, hogy a 10-ből 4 az valójában az út-, látás- és időjárási viszonyoknak nem megfelelő sebességmegválasztást takarja, ami nem mérhető trafipaxxal. Ónos esős időben közúton a 80 életveszélyes, van is belőle baleset bőven, de 90 alatt a trafi akkor sem büntet. A valódi sebességtúllépés az kb 100 esetben fordul elő a balesetek számában, ellenben az ittas vezetés 2500 eset.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html