Hatalmas létszámleépítéseket terveznek a magyar autóiparban

Akár 10-15 ezer munkahely is veszélybe kerülhet az autóiparban amiatt, hogy a koronavírusjárvány alatti tavaszi kényszerszünetek után most újabb hetekre állnak le a nagy gyárak. Nemcsak a nagy márkák gyárakban vannak veszélyben a dolgozók, de a beszállítókhoz is begyűrűzhet a válság. A legtöbbeknek már se tartalékai, se fizetett szabadsága nincsen.
Szabó Dániel, 2020. július 15. szerda, 11:34
Fotó: Getty Images

A gyárak dolgozóinak és a beszállítóknak az újabb megrendelés nélküli napok, amelyek abból adódnak, hogy a karantén után is lesz nyári szünet a cégeknél komoly fenyegetettséget jelent: az alkatrészgyártók is elkezdték felélni a tartalékaikat, ha azok nem fogytak el már jóval korábban. László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a Népszavának arról beszélt, hogy az érintett társaságok, gyárak dolgozóiknak elfogyott a fizetett szabadsága, így félő, hogy ezreket maradnak most jövedelem nélkül, és cégcsődök sorozata jön az autóiparban.

A járványügyi korlátozások miatt már tavasszal meg kellett állniuk néhány hétre az autógyáraknak, most nyáron viszont nem is arról van szó, hogy a szokásos leállásra mennének el a cégek, hanem hogy a válság miatt kevesebb a társaságok megrendelése is.

László Zoltán szerint emellett a leginkább a Volkswagent érintő emissziós botrány úgy tűnik, annyira megtépázta a piacot, hogy azóta sem tud igazán talpra állni a járműgyártás - a régi technológiára már, az újra még nincs igény -, ennek jeleit pedig csak elfedte a koronavírus. Részben ez is lehet az oka, hogy az elkövetkező hetekben a kecskeméti Mercedes, a győri Audi és az esztergomi Suzuki is leállítja egy-két hétre a termelést. Igaz, karbantartási munkálatokra hivatkozva.

Az autógyárak még ki-kigazdálkodják, hogy fizetett szabadságra menjenek a dolgozók, de a beszállítóknál már korántsem ez a helyzet. Pedig a hazai autóiparban dolgozó mintegy 170 ezer ember csupán tizede, úgy 18 ezer munkavállaló a három nagy autógyártó alkalmazottja, a többiek ezeknek a nagy gyáraknak dolgoznak be. A társaságoknál viszont már a tavaszi kényszerű leállások idején elküldték a dolgozókat fizetett szabadságra, ami akkor el is fogyott. Tartalékaik nem lévén most a beszállítók egy része már a létszámleépítésen gondolkozik.

Főként a másod, harmadvonalbeliek, de akad a nagyobbak között is olyan cég, amely a Vasas értesülései szerint 300-400 fő elbocsátását tervezi, aztán ha kellenek, újra felveszik őket. Épp ennek kedvez a kormány munkahelyteremtő programja is, mert az a regisztrált álláskeresőket alkalmazó cégektől az állam hat hónapig átvállalja bruttó 200 ezer forintig az érintettek bérének kifizetését, ami átlagban az autóipari fizetések 2/3-a.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

irjlevelet, 2020.07.16 08:52

@csodacsampi: Szolni kene Gyurcsanynak. Jonne es hiphop meg is oldana. Hidd el.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

BattMan, 2020.07.15 18:56

A világon két terület előzi meg a kábítószert - az élelmiszer ipar és az autógyártás. Ez a két terület sokkal jobban jövedelmez mint a drog. Ezért választotta Orbán ezt a két területet és ezért nem engedi az ipari kender termesztését, pontosabban a CBD olaj legalizációját. Az élelmiszer ipar kiugróan jó üzlet, erről még majd szólnunk kell. A pénzmosás pedig az autógyártás mellékterméke.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

vanrob, 2020.07.15 16:58

@europeer: nem mind, de sok. Igen, a támogatásért. Még egy darabig, aztán ha lejár a kormány programjára való jelentkezés határideje, eltűnik a hirdetések jó része is... Ja, és fél év múlva szépen le lehet építeni a most felvett munkások zömét... Szóval már megint nagy dérrel-dúrral bejelentettek valamit, ami kúrvára nem megoldás, csak messziről (főleg a fidesznyikek számára) látszik annak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2020.07.15 16:28

Ez a veszélye annak, hogy ha egy ország egyetlen iparágra bízza a jólétét. Ezt a szlovákok már megtapasztalták 2009-ben, amikor még nálunk is nagyobb mértékben, majdnem 10%-al esett a GDP-jük, mert Ők még jobban autóipar függő ország voltak.
Válság van, és ilyenkor a jóléti országokban is elhalasztják a 3-4 évente betervezett autócserét. Ha pedig senki nem veszi az új autókat, akkor minek termelni ? Csak azért, hogy ott rohadjanak a telephelyeken a napon ?

Ezen nem segít a rabszolga törvény és a rabszolga fizetés sem. Szabadságok már nincsenek, mert kivetették az emberekkel tavasszal. Megy a propaganda a nagy győzelemről, csak még most jön a feketeleves: munkanélküliség, és a leálló autógyárak miatt adóbevétel kiesés.
A vajda és kúúúúrmánya, meg úgy tesz, mintha minden nehézségen túl lennénk, szórják a pénzt a hülyeségekre, " mint bolond molnár a lisztet ".
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.07.15 16:10

Mégis mindegyik veszi fel az újakat, gondolom a támogatásért.
Mind hirdeti a felvételt. Hogy is van ez?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html