Hetvenmilliárdot költött a kormány üzengetésre

Másfél év alatt majdnem a teljes hároméves kommunikációs keretét elköltötte az állami szféra. Ennek a nagy része a nemzeti konzultációs kampányokra ment el, szinte csak és kormányközeli vállalkozók nyertek a tendereken.
Szabó Dániel, 2018. május 30. szerda, 11:24

Még 2016 decemberében elméletileg spórolási célból hívták életre a Nemzeti Kommunikációs Hivatalz (NKOH), amely az előzetes hírek alapján három évre kapott egy közel 75 milliárdos büdzsét. A szervezet lényege az, hogy egy keretmegállapodásban kiválasztják a megbízható vállalkozásokat a kampányok menedzselésére, a pénzt pedig lehívják reklámokra, PR-tevékenységekre, rendezvényekre és hasonló dolgokra.

A feladatuk nemcsak a kormány üzeneteinek célba juttatásának segítése - tehát a kék plakátok és tévészpotok kihelyezése -, hanem segítik a különböző állami szervek, így a MÁV vagy a rendőrség tájékoztató kampányainak szervezése is. Például 720 millió forintot költöttek egy fikciós bűnügyi sorozatra egy belügyminisztériumi szerv megbízásából. Hatvanmillió forint jutott a Pukás stadion építésének reklámjára, 480 millió forint a MÁV eredményes működésének hirdetésére, míg a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Nkft. kommunikációját 171 millióból segítették. A Főgáznál 13 millió fordítottak dekorációs eszközökre, de csak miután 40 millióból hirdették az e-gázszámlák előnyeit. Az M44 kivitelezéséről szóló film elkészítését pedig 6 millió forinttal támogatták - derül ki a G7 összefoglalójából.

A teljes keret kétharmadát három állami cég költötte el: a legtöbbet a Miniszterelnöki Kabinetiroda, amely népszerűsítette a nemzeti konzultációs kampányokat - így az Állítsuk meg Brüsszelt, vagy a bevándorlással kapcsolatos kérdőívet -, amelyekre összesen 27 milliárd forintot költöttek. Szintén a nagy költők között volt a Magyar Turisztikai Ügynökség (12 milliárd forintos népszerűsítő projekt), valamint a piacai többségén monopol helyzetben lévő állami energiacsoport, az MVM (7,6 milliárd forintos keret).

A nyertes cégek pedig a G7 szerint három csoportba sorolhatók: a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. (mind a kettő Balásy Gyula cége), a Trinity International Communications Kft, a Young and Partners Kft és a Sprint Nyomdaipari Kft. (előbbi kettő Kuna Tibor cége), illetve a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. (mind a kettő Csetényi Csaba tulajdona). Ezek mind kormányközeli üzletemberek érdekeltségei.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK