Egy, a cégvezetők körében végzett idei kutatás már azt mutatta, hogy javulnak a gazdasági kilátások - mondta Dara Péter, a Devise Hungary ügyvezető igazgatója, aki szerint ez akár ijesztő is lehet, hiszen ilyen helyzetben könnyen hátradől az ember, míg sokkhatásnál, amikor eltűnnek a vevők, megszűnnek a munkahelyek, pedig gyakran észhez térünk és elkezdünk olyan lépéseket tenni, amire szükség van az adott helyzetben.

A felmérés során arra is keresték a választ, hogy milyen lépéseket tesznek a cégek a jövőben az eredményesség érdekében: amíg régebben az értékesítés fejlesztése volt a fő cél, addig ma már a vállalkozások 35 százaléka gondolkodik képzésekben. A gond az, hogy gyakran nem azt képezzük, amit kellene - vélte Dara, aki szerint a hatékonyságnövelésre és időgazdálkodásra fókuszálnak a vállalkozások, mivel sok embert elküldtek a válság során, miközben a munka mennyisége nem csökkent. Ez azonban nem hatékony, mivel a képzés után egy évvel általában ugyanazzal a problémákkal szembesülnek a cégek, így inkább a kiváltó okokon kellene elgondolkodni - emelte ki Dara. Az is állandó gond, hogy a vezető nem támaszt túl nagy elvárásokat magával szemben, ami rossz üzenet a többi dolgozó felé is.

Plusz motivációt a munkavállalóknál gyakran csak a fizetésemelés tud nyújtani - ismertetett egy általános problémát Dara, aki szerint ez csak időleges, hiszen három hónap múlva általában eltűnik ennek pozitív hatása. A többség ráadásul 30 százalékos béremelést tartana kívánatosnak, amit a legtöbb esetben szinte lehetetlen megadni.

A lényeg, hogy tudjuk-e, hogy az adott munkavállalót mi motiválja, vagy pedig sablonokat használunk? - tette fel a kérdést Dara, aki szerint a legtöbben csodát várnak, így cél lenne, hogy legalább önmagunknak ne hazudjunk. Tipikus példa szerinte, hogy a cég szervezeti felépítése miatt nem képes egy munkavállaló alkalmazkodni az elvárásokhoz, a cég vezetése pedig emiatt benne látja a hibát - ennek pedig idővel elbocsátás lesz a vége.