Összesen 264 546 hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diák írta meg a 2017-es kompetenciamérést - valamennyi magyarországi iskolában ugyanabban az időpontban kapták meg a tesztet a tanulók. Kétszer 45 perc alatt egy matematikai, ugyancsak kétszer 45 perc alatt egy szövegértési tesztet kellett megoldaniuk. Az eredményeket csütörtökön hozták nyilvánosságra - írja a portál.

Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, az összesített eredmények nem javultak, igaz, nem is romlottak. Iskolatípusonként és településtípusonként azonban hatalmasak a különbségek a tanulók teljesítményében. A legrosszabb átlageredményeket mind matematikából, mind szövegértésből az észak-magyarországi és az észak-alföldi diákok, valamint a községekben élő tanulók produkálták, míg a legmagasabb pontszámot a budapesti diákok szerezték.

A diákok szociokulturális hátterének jelentőségét szemlélteti a hatodikosok matematikai átlageredménye: a legmagasabb pontszámot az V. kerületi diákok szerezték, míg a leggyengébb eredmény a gönci járásban született - derül ki a cikkből.

Iskolatípusonként még nagyobbak a különbségek. A hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokba járók 160-175 ponttal jobb átlageredményt értek el, mint az általános iskolákban tanuló kortársaik, az előnyük a 10. évfolyamon is jelentős marad - jobb eredményeket értek el a négyosztályos gimnáziumok tanulóinál is, a szakképző intézményekbe járók pontszámához képest még nagyobb az eltérés.

A szakközépiskolákban - vagyis a korábbi szakiskolákban - siralmasak az eredmények. A hároméves szakképzést választó diákok nemcsak az országos átlagnál szereztek sokkal kevesebb pontot, a tizedikes szakközépiskolások átlageredménye a hatodikos általános iskolásokét sem éri el. További részletek itt.

Az Oktatási Hivatal elemzése szerint a közoktatás teljesítményének időbeli alakulásában nem tanúskodnak semmilyen, statisztikailag alátámasztható változásról. Számottevő különbségek nem tapasztalhatók, enyhe ingadozásokat láthatunk mindössze a szövegértés és a matematika területén. Véleményük szerint a különbségek olyan kicsik, hogy "azokkal sem a fejlődésre, sem a teljesítményromlásra vonatkozó következtetéseket nem lehet érvényesen alátámasztani.

Képünk forrása: Shutterstock