Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Számos pozitív változásról döntött a kormány a hazai autópályákon, ezek közül kiemelkedik a 60 perces türelmi idő bevezetése. Vagyis, ha valaki felhajt egy olyan fizetős útra, amelyre nem rendelkezik jogosultsággal, akkor 60 perce van vásárolni egyet, miután elhaladt egy fix vagy mobil ellenőrzési pont előtt.

A döntés logikus, hiszen bárkivel megeshet, hogy áttéved a megyehatáron, vagy február elsején megszokásból felhajt egy fizetős útra, mert elfelejt új éves vagy megyei matricát venni.

A dolog érdekessége ugyanakkor az, hogy az NFM egy évvel korábban még teljesen elzárkózott attól, hogy bárki azután vehesse meg a jegyét, hogy észrevette az ellenőrzési pontot.

A témát többek közt L. Simon László feszegette, aki írásbeli kérdést tett fel 2016 végén az NFM-nek. Ebben azt nehezményezte, hogy aki este vesz 10 napos e-matricát, az rosszabbul jár azoknál, akik ugyanazon a napon reggel vásárolnak, hiszen míg utóbbiak tíz teljes napot, előbbiek csak kilencet fizetnek. Itt merült fel L. Simon Lászlóban, hogy esetleg visszamenőleg is érvényes lehetne a matrica.

Fónagy János, az NFM államtitkára válaszában akkor azt írta: a visszamenőleges vásárlás lehetőséget teremtene arra, hogy az úthasználó csak abban az esetben vegyen matricát, ha megbizonyosodott arról, hogy ellenőrizték, például találkozik egy mobil egységgel. Bevezetése ezért nem célszerű.

Lapunk megkérdezte az NFM-et, hogy mi változott azóta. Ha ugyanis nem sűrítették a fix pontokat, akkor egyes szakaszokon ugyanúgy el lehet játszani azt, hogy csak akkor vesz valaki matricát, ha elhaladt egy ellenőrző autó mellett.

Az NFM válaszában azt írta, hogy

az új előírás megalkotásának alapvető célja nem az utólagos vásárlás általános lehetőségének biztosítása, hanem a jóhiszemű úthasználók akaratlan tévesztés, mulasztás miatt keletkező pótdíjfizetési kötelezettségének elkerülhetővé tétele volt. Így például ha egy autós véletlenül téved fizetős útszakaszra, a hibát akár a legrövidebb időtartamra szóló, legolcsóbb heti matrica megvásárlásával is orvosolhatja. A járművezető a jogosultságot az első fix vagy mobil ellenőrzési ponton történt áthajtástól számított egy órán belül megváltva mentesül az alapesetben 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól. Főszabályként a továbbiakban is az e-matricák előzetes megvásárlása javasolt, azokat célszerű akár személyesen, akár elektronikus úton már indulás előtt beszerezni.

A külföldi járművekre kiszabott pótdíjak hatékonyabb beszedése is hozzájárult a jogkövető magatartás elmúlt években tapasztalt elterjedéséhez, a bliccelési kísérletek visszaszorulásához. Így lehetővé vált a szolgáltatásért fizetni kész autósok figyelmetlenségeinek, tájékozatlanságból fakadó tévesztéseinek enyhébb elbírálása.

Vagyis az, hogy több pénz folyik be a külföldiektől, és összességében kevesebben bliccelnek, lehetővé teszi azt, hogy megnyissanak egy olyan kiskaput, amelyről egy évvel korábban még hallani sem akartak.

Bár a szaktárca egészen biztosan nem szeretne senkit bliccelésre buzdítani, most korábbi érvelésük hullik vissza rájuk. Ettől függetlenül jobb későn könnyíteni a szabályokon, mint soha.